دوره 49, شماره 4
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
بحران فلسفۀ مدرن از منظر هوسرل و هایدگر و جدایی کنش و واقعیت
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)در این مقاله با روش پدیدارشناسی، در مورد بیبنیادی اخلاق و سیاست در اندیشۀ مدرن بحث میشود. هوسرل بحران مدرن را ناشی از «ریاضیگونه کردن طبیعت» میدانست. در این پروژه، جهانِ برساختهشدۀ ریاضیوارِ مدرنیته، جایگزین جهان ...
-
آیرونی سیاسی و تعامل آن با دموکراسی در اندیشۀ ریچارد رورتی
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)ریچارد رورتی از مهمترین اندیشمندان و فیلسوفان سدۀ اخیر است که برخی آرای او را در نحلههایی چون نئوپراگماتیسم و پستمدرنیسم طبقهبندی کردهاند و برخی نیز آرای او را مهمترین تفاسیر نظریۀ دموکراسی جدید در آمریکا برآورد ...
-
بهره گیری از رهیافت بازاریابی اجتماعی در سیاستگذاری عمومی
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)سیاستگذاری در بسیاری از حوزهها نظیر حوزههای اجتماعی و فرهنگی، جنایی، آموزشی و ... تا اندازهای مستلزم تلاش برای ایجاد تغییر در رفتارهای انسانی است. بازاریابی اجتماعی رهیافتی است که ضمن بهرهگیری از ادبیات بازاریابی ...
-
نظام اخلاقی و مهار شرارتهای نظام بازار در عصر جهانی شدن
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)این مقاله با بررسی سیر رابطة اخلاق و تجارت از گذشتههای دور تا عصر جهانی شدن با رویکردی نظری و تاریخی، سه هدف را دنبال میکند: ۱. شرح روند تاریخی رابطۀ تجارت و اخلاق؛ ۲. تبیین چگونگی جدایی نظری و عملی تجارت ...
-
معقولیت دینی در اندیشة سیاسی جان رالز (با تأکید بر اسلام)
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)جانرالزمانندبرخیازمتفکرانوفیلسوفان (مثلفوکو وویتگنشتاین)دورههایفکریداشتهاست. ...
-
توسعة اقتصادی سنگاپور براساس الگوی دولت توسعهگرای دموکراتیک
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)توسعه بهعنوان مفهومی اساسی در علوم اجتماعی و سیاسی همزمان با تغییرها و دگرگونیهای عمیق جوامع انسانی از نظر مفهومی و نظری و نیز بهصورت عملی سیر تحول گستردهای را پشت سر نهاده و پس از آنکه مدتها تحت تأثیر اثباتگرایی، ...
-
سیاست زیباشناختی؛ بررسی وجوه زیباشناسانۀ سیاست در آرای ژاک رانسیر «زیباییشناسی بهمثابۀ عنصری مستتر در ذات هر سیاست رهاییبخش»
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)سیاست در دستگاه فکری رانسیر، تلاشی برای نشان دادن آن بهمثابۀ سازوکاری زیباییشناختی است. بدین شکل بهجای آنکه سیاست بهکارگیری یا تلاش برای کسب قدرت باشد، پیکربندی جهانی ویژه است. در این راستا، رانسیر ...
-
برندینگ ملت و تصویرسازی ملی؛ دریچهای میانرشتهای برای مطالعات علوم سیاسی و روابط بینالملل
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)برندینگ ملت و برندسازی ملی در وجه مفهومی عبارت است از تغییر، بازسازی و دگرگون کردن تصویر یک کشور در خارج از آن که توسط مردم و افکار عمومی خارجی ادراک شده است. برندینگ ملی در اصل، همتراز کردن تصویر یک ملت با واقعیت ...
-
یهود و سنیمای کودک؛ ترویج ایدهها و افکار
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)ترویج افکار، فرهنگسازی و... مفاهیمی هستند که امروز نزد پژوهشگران حوزۀ مطالعات فرهنگی، بهویژه در دنیای رسانهها از اهمیت زیادی برخوردارند. امروزه بهواسطۀ پیشرفتهای شگرف در زمینۀ فناوریهای ارتباطی و اطلاعات و تأثیرات ...
-
طرح و بررسی دو ابرروایت «مسیحیت» و «لیبرال دموکراسی» در چارچوب نظریۀ شالودهشکنی دریدا
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)این مقاله تلاشی است که با روش تحلیلی، به طرح دو ابرروایت «دینی» و «سیاسی» میپردازد و سپس آنها را در چارچوب نظریۀ شالودهشکنی دریدا به چالش میکشد؛ از اینرو دریدا در مقابل روایتی از مسیحیت که آن را مقرر در متن و ذهن ...
-
چالشها و فرصتهای پیش روی دیپلماسی تمدنی ایران در منطقة آسیای مرکزی و شبهقاره: پیشنهادهایی برای پیشبرد بهتر امر
(دانشگاه تهران, 2019-12-22)امروزه کشورها با هدف پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند. در این زمینه منابع و قدرت فرهنگی و تمدنی که از آن بهعنوان قدرت نرم نیز نام برده میشود، میتواند تاکتیک مؤثری برای پیشبرد اهداف ...



