تاثیر 6 هفته تمرین دویدن منتخب بر رکورد 540 متر کودکان نابینا
(ندگان)پدیدآور
آقاکوچکی, زهراذوالاکتاف, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: شرایط فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی فعلی جامعه به گونهای است که نابینایان فرصت های کمی برای تجربه موفق دویدن در محیط دارند. با توجه به ضرورت فعالیت بنیادی دویدن در بهبود استقامت هوازی، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر 6 هفته تمرین دویدن منتخب بر رکورد 540 متر بهمنظور برآورد استقامت هوازی کودکان نابینا بود. روش تحقیق: تحقیق از نوع نیمه تجربی و دارای طرح گروه کنترل نامعادل بود. نمونههای تحقیق کودکان نابینای یکی از مدارس ابتدایی نابینایان استان اصفهان بودند. گروه تجربی شامل 8 نفر و گروه شاهد 10 نفر بود. تمرینات دویدن استقامتی منتخب شامل 3 جلسه 35 دقیقهای در هفته بود که به مدت 6 هفته ادامه داشت. برای ارزیابی استقامت هوازی از آزمون دوی 540 متر استفاده شد. وفاداری آزمودنی های گروه تجربی به برنامه دویدن از طریق فرم حضور و غیاب در هر جلسه تمرینی محاسبه شد. دادهها توسط آزمون تحلیل واریانس برای دادههای تکراری در سطح 05/0≥p مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها: نتایج بیانگر معنی دار بودن تغییرات درون گروهی (001 /0=p و 72/19= (16و1)F)، تعاملی(03/0 = p و 75/5= (16و1)F) و بین گروهی (05/0= p و 75/5= (16و1)F) به نفع گروه تجربی بود. در پایان، وفاداری آزمودنیهای گروه تجربی به برنامه در حد 94 درصد به دست آمد. نتیجه گیری: برنامه تمرینی دویدن منتخب در این تحقیق می تواند در بهبود رکورد دوی 540 متر کودکان نابینا موثر باشد.
کلید واژگان
کودکان نابیناعملکرد دویدن
استقامت هوازی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه بیرجندUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهان / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشیدانشگاه اصفهان / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی / گروه توانبخشی ورزشی و آسیب شناسی ورزشی
شاپا
2383-01822538-4694




