• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    بیک, میثمنزاکت‌الحسینی, مریمعابدی, احمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    925.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: برای سنجش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش­فعالی، از مقیاس­‌ های پرسش‌نامه ‌­ای و نوروسایکولوژیک استفاده می‌‌شود. این مطالعه با هدف سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. روش بررسی: تعداد 36 کودک از بین کودکان 6 تا 12 سال (میانگین سنی 2/38±9/12 سال) مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی و فاقد اختلالات همبود مراجعه ‌کننده به مرکز مشاوره و روان‌ شناختی شناخت شهر اصفهان، انتخاب شدند. از تمامی کودکان پرسش‌نامه‌ های  Connersوالدین و معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی ثبت گردید. همبستگی بین خرده مقیاس‌های کانرز والدین، معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی بررسی شد. یافته ‌ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خطای ارتکاب در آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی و خرده مقیاس بیش‌فعالی در پرسش‌نامه کانرز والدین (0/01p نتیجه‌ گیری: مطالعه حاضر همبستگی قوی بین مقیاس‌ های پرسش ‌نامه ‌ای و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی را نشان داد. بنابراین می‌توان از این ابزار در کنار سایر ابزار پرسش ‌نامه ‌ای و نوروسایکولوژیک جهت تشخیص این اختلال استفاده کرد.
    کلید واژگان
    اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
    آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی
    پرسش‌ نامه کانرز
    الگوهای حرکتی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Siences
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تخصصی یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

    شاپا
    2322-5238
    2345-2730
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2019.25981.1692
    http://jpsr.mums.ac.ir/article_12529.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205465

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب