سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
(ندگان)پدیدآور
بیک, میثمنزاکتالحسینی, مریمعابدی, احمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: برای سنجش علایم کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی، از مقیاس های پرسشنامه ای و نوروسایکولوژیک استفاده میشود. این مطالعه با هدف سنجش روایی و پایایی آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد. روش بررسی: تعداد 36 کودک از بین کودکان 6 تا 12 سال (میانگین سنی 2/38±9/12 سال) مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی و فاقد اختلالات همبود مراجعه کننده به مرکز مشاوره و روان شناختی شناخت شهر اصفهان، انتخاب شدند. از تمامی کودکان پرسشنامه های Connersوالدین و معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی ثبت گردید. همبستگی بین خرده مقیاسهای کانرز والدین، معلم و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی بررسی شد. یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خطای ارتکاب در آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی و خرده مقیاس بیشفعالی در پرسشنامه کانرز والدین (0/01p نتیجه گیری: مطالعه حاضر همبستگی قوی بین مقیاس های پرسش نامه ای و آزمون کارکردهای شناختی-حرکتی در اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی را نشان داد. بنابراین میتوان از این ابزار در کنار سایر ابزار پرسش نامه ای و نوروسایکولوژیک جهت تشخیص این اختلال استفاده کرد.
کلید واژگان
اختلال نارسایی توجه/بیشفعالیآزمون کارکردهای شناختی-حرکتی
پرسش نامه کانرز
الگوهای حرکتی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدMashhad University of Medical Siences
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی یادگیری حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراندانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
شاپا
2322-52382345-2730




