نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطیرانی نیک نژاد, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorشریفی, شهلاfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, محمد مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:44:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:44:47Z
dc.date.available1399-07-09T01:44:47Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:44:47Z
dc.date.issued2017-06-22en_US
dc.date.issued1396-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-29en_US
dc.date.submitted1395-03-09fa_IR
dc.identifier.citationطیرانی نیک نژاد, حمید, شریفی, شهلا, قاسمی, محمد مهدی. (1396). بررسی درمان شنیداری-کلامی مبتنی بر موسیقی و بازی برمهارتها‌ی زبانی کودکان کم شنوا. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی, 6(2), 15-26. doi: 10.22038/jpsr.2017.16890.1416fa_IR
dc.identifier.issn2322-5238
dc.identifier.issn2345-2730
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2017.16890.1416
dc.identifier.urihttp://jpsr.mums.ac.ir/article_8695.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205390
dc.description.abstractهدف:<br /> بطور طبیعی یک کودک عادی، گفتار و زبان را در یک محیطی غنی از زبان برای برقراری ارتباط می‌آموزد. با این حال، کودکان کم شنوا مشکلاتی در یادگیری این مهارتهای زبانی دارند. بنابراین، آموزش این نوع مهارتها در زمان طلائی و با رویکردی مناسب بسیار مهم به نظر می‌رسد.  هدف از انجام این پژوهش مداخله یک روش توانبخشی تلفیقی (شامل تمامی ابعاد زبانی، رشدی، انگیزشی و موسیقیائی متناسب با الگوهای رشد طبیعی گفتار و زبان) و مقایسه آن با روشهای مرسوم و سنتی می‌باشد.<br /> روش بررسی:<br /> در مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر، 52 کودک کم­شنوا در مقطع سنی زیر سه سال بر اساس اصل حق انتخاب مراجع در یک بازه زمانی شش ماهه در دو گروه برای این پژوهش  انتخاب شدند. نمونه ­ها شامل کودکان با آسیب شنوایی شدید تا عمیق می­باشند که همگی دوره­های اولیه آموزش توانبخشی با سمعک را می‌گذرانند. این افراد در صورت عدم پاسخ مناسب به سمعک بعد از شش ماه دوره آموزشی به عنوان کاندید برای کاشت حلزون شنوائی در نظر گرفته می‌شوند. آزمودنیها­ تحت آموزش دو رویکرد آموزشی متفاوت یکی روش­ تربیت شنوائی صرف (Auditory Training; AT) و دیگری روش شنوایی-کلامی مبتنی بر بازی، ریتم و آهنگ(Auditory-Verbal Music Play Therapy; AVPMT) می‌باشند. همگی نمونه‌ها قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی واقع می‌شوند. ابزار ارزیابی مورد استفاده در این مطالعه "آزمون سنجش رشد نیوشا" می­باشد که توسط این آزمون سطح نمرات مهارتهای زبان دریافتی و زبان بیانی این دو گروه توسط روشهای آماری و با استفاده از نرم­افزار SPSS  نسخه 18 تجزیه و تحلیل آماری می‌شوند.<br /> یافته­ ها:<br /> نتایج نشان می‌دهد که بین میانگین امتیاز زبان بیانی و زبان دریافتی کودکان کم شنوائی که از روش شنیداری-کلامی مبتنی بر بازی، ریتم و آهنگ استفاده می‌کنند نسبت به کودکان مشابه که از روش تربیت شنوائی صرف استفاده می‌کنند، تفاوت معنادار وجود دارد و مهارتهای زبانی این کودکان رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد (0/05>p).<br /> نتیجه­ گیری:<br /> کودکان کم­شنوا در صورت تشخیص در دوران بحرانی اکتساب زبان و با استفاده از مداخلات توانبخشی مناسب که تمامی جنبه‌های زبان (شنوایی،کلامی، موسیقیائی و انگیزشی) را دربرمی‌گیرد این فرصت را خواهند داشت که مراحل رشد زبان را سریعتر­ و نزدیک به کودکان همتای شنوائی خود سپری کنند.fa_IR
dc.format.extent877
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.publisherMashhad University of Medical Siencesen_US
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Paramedical Sciences & Rehabilitationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2017.16890.1416
dc.subjectکودکان کم‌‌شنواfa_IR
dc.subjectسمعکfa_IR
dc.subjectمهارتهای زبان دریافتی و زبان بیانیfa_IR
dc.subjectتربیت شنواییfa_IR
dc.subjectروش شنیداری-کلامی مبتنی بر بازی و موسیقیfa_IR
dc.subjectکودکان کم شنواfa_IR
dc.titleبررسی درمان شنیداری-کلامی مبتنی بر موسیقی و بازی برمهارتها‌ی زبانی کودکان کم شنواfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد (واحد بین الملل)، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه گوش و حلق و بینی، بیمارستان قائم(عج)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue2
dc.citation.spage15
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد