• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی- پژوهشی علوم پیراپزشکی وتوانبخشی
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی6 تا 12 ساله

    (ندگان)پدیدآور
    سیف پناهی, صادقسبحانی راد, داودافضلی, محبوبهایزانلو, سحرمردانی, نجمهغلامیان, محدثهفرازی, مرتضی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    595.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: لکنت یکی از شایعترین اختلالات گفتاری است که علت آن به درستی مشخص نیست. طبق مطالعات انجام شده آسیب عملکردهای شناختی همچون حافظه کاری، حافظه دیداری و کلامی در انواع اختلالات گفتار و زبان دیده می‌شود که می‌تواند بوجود آورنده سایر مشکلات در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه بررسی انواع حافظه کاری و تعیین رابطه‌ی آن با شدت لکنت در افراد مبتلا به لکنت می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی استفاده شده است. در مطالعه 15 کودک لکنتی 12-6 ساله استفاده شد. کودکان از لحاظ هوشی طبیعی بوده و فاقد هر گونه اختلال همراه بودند مقیاس هوش کلامی  Wechsler  (گنجینه لغات و فراخنای ارقام برای ارزیابی حافظه کاری واجی) به کار برده شد و برای ارزیابی حافظه کاری دیداری از آزمون Raven رنگی برای کودکان و همچنین برای ارزیابی شدت لکنت کودکان و ورود آنها به تحقیق، از آزمون SSI-3 استفاده نمودیم. یافته‌ها : بررسی‌های انجام شده در مورد رابطه‌ی بین حافظه کاری دیداری و شدت لکنت همبستگی 33% را نشان میدهد .در خصوص ارتباط حافظه کاری عددی با شدت لکنت همبستگی 29% به دست آمد. همچنین ارتباط حافظه کاری کلامی با شدت لکنت با توجه به نمرات خام، همبستگی 26% را نشان می‌دهد. بین سن و شدت لکنت در افراد مورد بررسی این پژوهش، همبستگی مثبت و حدود 49% ارزیابی شد که نشان‌دهنده رابطه تنگاتنگ سن و شدت لکنت در کودکان می‌باشد. نتیجه‌گیری: یافته‌‌های حاصل از این تحقیق نشان دهنده‌ی وجود نقایصی در حافظه کاری واجی (کلامی و عددی) و حافظه دیداری در کودکان لکنتی 12-6 ساله است. همچنین یافته‌ها مؤید همبستگی بالا بین سن و لکنت می‌باشد. به بیانی دیگر، نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر نقص حافظه کاری واجی (عددی و کلامی) وحافظه کاری دیداری بر شدت لکنت و همچنین تاثیر افزایش سن بر شدت لکنت در کودکان را تایید می کند.
    کلید واژگان
    لکنت
    حافظه کاری کلامی
    حافظه کاری واجی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2015-12-22
    1394-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Siences
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، عضو هیات علمی، گروه آموزشی گروه گفتار درمانی ، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
    استادیار، عضو هیئت علمی،گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
    استادیار، عضو هیات علمی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

    شاپا
    2322-5238
    2345-2730
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jpsr.2015.5344
    http://jpsr.mums.ac.ir/article_5344.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/205333

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب