طراحی، اعتبار و روایی سنجی پرسشنامه احساسات در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
شادمان فر, نسرینمعنوی پور, داودصداقتی فرد, مجتبی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی پرسشنامه احساسات در دانشجویان انجام شد. تعداد 356 دانشجو دانشگاه های آزاد شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته احساسات60 سوالی با مقیاس چهار درجه ای لیکرت را تکمیل کردند. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مقدار ضریب الفا ی کرونباخ (84%) پرسشنامه محقق ساخته از پایائی قابل قبولی برخوردار است. برای بررسی روائی سازه از روش تحلیل مولفههای اصلی استفاده شد. چرخش عاملها به شیوه واریماکس نشان داد که ساختار نظری پرسشنامه از 5 عامل احساسات شامل حس خشم، گناه، جنسی، شادی و غم اشباع شده است، که در مجموع(40/65%) واریانس کل پرسشنامه احساسات را تبیین میکند. به منظور تایید عامل های استخراج شده از تحلیل عامل تاییدی نیز استفاده شد و نتایج نشان دادکه شاخص مطلق برازندگی، ریشه خطای تقریب میانگین مجذورات، برابر( 0/075)و شاخص های مجذور فی ( 404953) با درجه آزادی (1585) است و سایر شاخص های برازندگی عبارت است ازشاخص برازش تطبیقی0/85CFI=، شاخص نیکویی برازش 0/66 GFI= ، شاخص نیکویی برازش تعدیل شدAGFI= 0/64، شاخص نیکویی برازش هنجار نشده 0/84 NNFI = ، ریشه میانگین مجذور پس 0/076 =RMR ، شاخص وارسی روایی مورد انتظار 69/58 EVCI= ، که بیان کننده تقریب معقولی در جامعه است و برازندگی مدل5 عاملی احساسات را تایید می کنند
کلید واژگان
طراحی پرسشنامهاعتبار
روایی سنجی
احساسات
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی،واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایراندانشیار، گروه روانشناسی ،واحد گرمسار ، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایران
استادیار،گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرمسار، ایران



