• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 6, شماره 22
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک – جانسون در دانش‌آموزان دبستانی

    (ندگان)پدیدآور
    صادقی, مژگانکامکاری, کامبیزشکرزاده, شهره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این تحقیق به «ویژگی­های روان­سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی­های شناختی وودکاک-جانسون در دانش آموزان دبستانی»پرداختهشده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی­های شناختی وودکاک- جانسون در دانش­آموزان، دارای ویژگی­های روان سنجی مطلوب است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرح­های روان­سنجی جای می‌گیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانش­آموزان دبستانی شهر تهران تشکیل می‌دهند. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای تصادفی تعداد 150دانش­آموز (از هر 5 ناحیه شهر تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که هر لایه 30 نفر را در برمی­گرفت، به­عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مقیاس توانایی­های شناختی وودکاک- جانسون (10 آزمون تکمیلی)، به­عنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب می­باشد. در نهایت، یافته­های تحقیق نشان داد که با استفاده از روش آلفا کرانباخ آزمون نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 0/96، با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون آزمون­های «بازشناسی تصویر» و «نام گذاری سریع تصویر» با ضریب 0/97 بالاترین ضرایب را به خود اختصاص داده­اند و دارای تجانس درونی می­باشند؛ همچنین، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 0/98 بالاترین ضرایب را داشته و دارای ثبات می­باشد. با توجه به اینکه ضریب همبستگی در آزمون سلاست بازیابی و برنامه­ریزی با استدلال سیال، آزمون اطلاعات عمومی با دانش، آزمون حافظه برای کلمات با حافظه فعال و آزمون توجه شنیداری با حیطه کلامی بالاتر از 0/60 می­باشد، از این­رو، آزمون­های نسخه سوم نوین وودکاک- جانسون (آزمون­های تکمیلی) با نسخه نوین هوش­آزمای تهران- استانفورد- بینه دارای روایی ملاک (از نوع همزمان) می­باشند. در نهایت، ابزار مزبور با ا ستفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی دارای روایی عاملی بوده و می­تواند 7 عامل نظریه کتل، هورن و کارول (CHC) را تبیین ­کند
    کلید واژگان
    ویژگی‌های روان‌سنجی
    نسخه سوم نوین مقیاس توانایی‌های شناختی وودکاک – جانسون
    دانش‌آموزان دبستانی
    شهر تهران

    شماره نشریه
    22
    تاریخ نشر
    2017-11-22
    1396-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روان‌سنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
    دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    دکتری تخصصی روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1201.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204885

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب