ویژگیهای روانسنجی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک – جانسون در دانشآموزان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
صادقی, مژگانکامکاری, کامبیزشکرزاده, شهره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به «ویژگیهای روانسنجی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک-جانسون در دانش آموزان دبستانی»پرداختهشده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون در دانشآموزان، دارای ویژگیهای روان سنجی مطلوب است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانشآموزان دبستانی شهر تهران تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 150دانشآموز (از هر 5 ناحیه شهر تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که هر لایه 30 نفر را در برمیگرفت، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک- جانسون (10 آزمون تکمیلی)، بهعنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب میباشد. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که با استفاده از روش آلفا کرانباخ آزمون نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 0/96، با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون آزمونهای «بازشناسی تصویر» و «نام گذاری سریع تصویر» با ضریب 0/97 بالاترین ضرایب را به خود اختصاص دادهاند و دارای تجانس درونی میباشند؛ همچنین، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون آزمون «نامگذاری سریع تصویر» با ضریب 0/98 بالاترین ضرایب را داشته و دارای ثبات میباشد. با توجه به اینکه ضریب همبستگی در آزمون سلاست بازیابی و برنامهریزی با استدلال سیال، آزمون اطلاعات عمومی با دانش، آزمون حافظه برای کلمات با حافظه فعال و آزمون توجه شنیداری با حیطه کلامی بالاتر از 0/60 میباشد، از اینرو، آزمونهای نسخه سوم نوین وودکاک- جانسون (آزمونهای تکمیلی) با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه دارای روایی ملاک (از نوع همزمان) میباشند. در نهایت، ابزار مزبور با ا ستفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی دارای روایی عاملی بوده و میتواند 7 عامل نظریه کتل، هورن و کارول (CHC) را تبیین کند
کلید واژگان
ویژگیهای روانسنجینسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک – جانسون
دانشآموزان دبستانی
شهر تهران
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد روانسنجی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیدکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران



