• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 5, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی مقدماتی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه بنیان‌های اخلاقی (30MFQ)

    (ندگان)پدیدآور
    سیفی قوزلو, سید جوادرضائی شریف, علیآل‌یاسین, مرضیه ساداتتیرگر, سارا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده: درسال­هایاخیر روان­شناسیاخلاق یک "رنسانس" راتجربهکردهاست. تحقیقات بررویعواملتعیین­کنندهعاطفی،شناختیواجتماعیقضاوتاخلاقی در سال‌های اخیر افزایشیافتهاست. توسعهنظریه­یبنیان‌هایاخلاقی (MFT) نقشمهمی در نشاندادنگستردگیاخلاق ایفا کرده است. روان­شناسیاخلاقی با بررسیاینکه چگونه حوزه­های متنوعقضاوتاخلاقیتوسطعواملمتنوعروانیشکل گرفته­اند،واکنشنشانداده است.هدف این پژوهش ارزیابی ویژگی­های روان­سنجی فرم فارسی پرسش­نامه بنیان­های اخلاقی(30MFQ) بوده است. بدین منظور 250 (125 مرد، 125 زن) به صورت نمونه­گیری تصادفی از میان معلمان شهرستان مغان انتخاب شدند و به پرسش­نامه­های بنیان­های اخلاقی و زمینه­یاب ارزشی شوارتز (SVS) پاسخ دادند. ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه­ بنیان‌های اخلاقی ارزیابی شد. نتایج آلفای کرونباخ برای اخلاق به طور کلی حدود 79/0 بود و برای خرده مقیاس­های مراقبت/آسیب، انصاف، وفاداری به گروه، احترام به مرجعیت و خلوص به ترتیب 58/0، 79/0، 61/0، 70/0 و 73/0 بودند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که این پرسش­نامه از برازش مناسبی برخوردار است. اعتبار همگرای این پرسشنامه به وسیله اجرای همزمان آن با زمینه­یاب ارزشی شوارتز (SVS) سنجیده شد و اعتبار همگرای پرسش­نامه­ بنیان­های اخلاقی تایید شد. به€طور کلی فرم فارسی پرسش­نامه بنیان­های اخلاقیاز اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و می‌تواند در پژوهش­های مختلف در داخل ایران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلید واژگان
    واژه‌های کلیدی: بنیان‌های اخلاقی
    اعتبار
    روایی
    ارزش‌ها

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2016-11-21
    1395-09-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    . نویسنده مسئول، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. Jseifi@ut.ac.ir
    . عضو هیئت علمی، دانشگاه محقق اردبیلی، گروه روانشناسی، اردبیل، ایران.
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1081.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204880

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب