• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 5, شماره 17
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 5, شماره 17
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    هنجاریابی سیستم درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت( 1990) برای کودکان پیش دبستانی شهر آمل

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی اسفجیر, علی اصغرخطیبی, فرشته
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به منظور هنجاریابی مقیاس مهارت‌های اجتماعی SSRS گرشام و الیوت 1990 در شهر آمل انجام شد. در این تحقیق 420 کودک(210 پسر و 210 دختر) 4 تا 6 ساله،که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از بین جامعه آماری انتخاب شدند و توسط والد و معلم با فرم‌های ویژه مهارت‌های اجتماعی کودکان پیش دبستانی گرشام و الیوت ارزیابی شدند. به منظور تعیین اعتبار پرسشنامه‌های والد و معلم از روشهای آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده شد.برای تعیین روایی پرسشنامه‌ها از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد. روایی سازه به‌کمک روش تحلیل عامل بررسی شد. داده‌ها به‌کمک آزمون‌های آماری t ، تحلیل کای اسکوار و ضریب همبستگی تحلیل شد مقدار آلفای کرونباخ برای مقیاس مهارت‌های اجتماعی در هر دو فرم معلم و والد 93/0 و برای مشکلات رفتاری 87/0 به دست آمد.نتایج روش باز آزمایی نیز همبستگی هر دو فرم معلم و والد را تأیید کرد.نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مربوط به مهارت‌های اجتماعی منجر به استخراج سه عامل (همیاری، جرأت‌ مندی و خودکنترلی) در فرم معلم و چهار عامل (همیاری،جرأت‌ مندی، مسئولیت ‌پذیری و خودکنترلی) در فرم والد بود. همچنین دو عامل (برونی سازی شده و درونی سازی شده) برای مشکلات رفتاری در هر دو فرم معلم و والد به دست آمد. الگوی نظری و الگوی تجربی بر اساس مقدار شاخص GFI که 92/0 بدست آمد، نشان دهنده برازش مناسب و نیکویی مدل است.
    کلید واژگان
    هنجاریابی
    اعتبار
    روایی
    تحلیل عاملی
    مهارت‌های اجتماعی
    کودکان پیش دبستانی
    گرشام و الیوت 1990

    شماره نشریه
    17
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی بابل
    دانشگاه آزاد اسلامی آیت الله آملی

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1030.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204873

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب