فرم کوتاه مقیاس شناور بودن: تعیین ساختار عاملی و اعتباریابی مقیاس
(ندگان)پدیدآور
هاتف نیا, فاطمهدرتاج, فریبرزعلی پور, احمدفرخی, نورعلی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناور بودن قابلیت بهبود کیفیت زندگی و ارتقای رشد شخصی را دارد و با پیامدهای مثبت روانشناختی بسیاری همراه است. با این وجود مرور پیشینۀ پژوهشی نشان دهندۀ این است که ابزاری روا و پایا که مختص فرهنگ و دانش آموزان ایرانی باشد وجود ندارد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی مشخصه های روان سنجی نسخۀ ایرانی پرسش نامۀ شناور بودن برای دانش آموزان دبیرستانی بود. جامعۀ مد نظر این پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دبیرستانهای شهر ری در سال 97-96می باشد که 464 نفر از ایشان به عنوان نمونه و به صورت خوشهای تصادفی انتخاب شدند؛در پژوهش حاضر از فرم کوتاه مقیاس شناور بودنرینبرگ، وولمیر و انگسراستفاده شده است. تحلیل عامل اکتشافی منجر به کشف دو خرده مقیاس گردید که تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول آنها را تایید و تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم نشان داد که این خرده مقیاس ها در ذیل یک مفهوم بنام شناور بودن قرار می گیرند. در مجموع می توان گفت که فرم کوتاه مقیاس شناور بودن از روائی و پایائی مطلوبی در جامعۀ مختص دانش آموزان ایرانی برخوردار است.
کلید واژگان
شناور بودنتحلیل عاملی
اعتباریابی
دانش آموزان
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراناستاد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استاد روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دانشیار گروه سنجش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران



