استانداردسازی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در ایران
(ندگان)پدیدآور
کامکاری, کامبیزشکرزاده, شهره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر «استانداردسازی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در ایران» است و سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در جامعه هنجاری ایران دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق را تمامی افراد در دامنه سنی 3 تا 90 سال تشکیل میدهند که تعداد آنها 2000 نفر بوده و از پرجمعیتترین استانهای ایران انتخاب شدهاند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای سهمی نامساوی از هر استان تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش حاضر، نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز میباشد که در سال 2015 توسط رینولدز و کامپهاوس به منظور اندازهگیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف و گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال بر روی 2154 نفر در دامنه سنی 3 تا 94 سال طراحی و استانداردسازی شده است. دارای روایی و اعتبار مطلوبی میباشد. در راستای بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزار مذکور در ایران، با پیروی از تحلیلهای آماری نسخه اصلی، به محاسبه ضرایب اعتبار با تاکید بر تجانس درونی (با دو روش آلفا کرانباخ و دونیمهکردن آزمون) و ضریب ثبات و همچنین روایی با تاکید بر روایی سازه (با روش تحلیل عاملی سلسله مراتبی متعامد) و روایی همزمان (با نسخه پنجم مقیاسهای هوشی استنفورد-بینه) پرداخته شده است. در نهایت، یافتههای تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون در راستای محاسبه تجانس درونی بالاتر از 78/0 و همچنین ضریب ثبات که بالاتر از 82/0 بوده و نشاندهنده اعتبار مطلوب است و نشاندهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور میباشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که «هوش سیال» و «هوش متبلور» را میتوان در یک عامل بهعنوان «نیمرخ هوشی» در افراد هنجاری مدنظر قرار داد
کلید واژگان
استانداردسازینسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز
افراد هنجاری
نیمرخ هوشی
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهردکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران



