نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهامی, سوسنfa_IR
dc.contributor.authorسامی, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorحسین زئی, عنایت الهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:43:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:43:13Z
dc.date.available1399-07-09T01:43:13Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:43:13Z
dc.date.issued2019-11-22en_US
dc.date.issued1398-09-01fa_IR
dc.date.submitted2020-04-09en_US
dc.date.submitted1399-01-21fa_IR
dc.identifier.citationسهامی, سوسن, سامی, مجید, حسین زئی, عنایت اله. (1398). بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس راهبردهای مقابله‌ای نوجوانان. روان سنجی, 8(30), 117-134.fa_IR
dc.identifier.urihttps://jpsy.riau.ac.ir/article_1670.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204858
dc.description.abstractهدف   پژوهش بررسی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس راهبردهای مقابله­ای (فرایدنبرگ و لویس،   1993) در نوجوانان بود. این پژوهش بر اساس روش همبستگی صورت گرفت که در نمونه ای   به حجم 214 نفر از دانش آموزان دبیرستانی (99 پسر و 115 دختر) که با روش نمونه   گیری چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد، ابزار پژوهش را دو پرسشنامه مقیاس   راهبردهای مقابله ای نوجوانان (ACS) و پرسشنامه سلامت عمومی ((GHQ  تشکیل داد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس   برابر با 88/0 بود. نتایج تحلیل مولفه های اصلی (PC) با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که   پرسشنامه از 14 عامل کمک طلبی، سرزنش خود، معنویت، دوستان، کاهش تنش، تفریحات   فیزیکی، حل مشکل، کنار نیامدن، نگرانی، تعلق، نادیده گرفتن، خودداری، کنار   گذاشتن مشکل، حمایت اجتماعی تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عاملی تاییدی   وجود عوامل چهارده گانه را تأیید کرد، نتایج مقایسه مدل تحلیل عاملی مرتبه دوم و   مدل تک عاملی برای بررسی ساختار عاملی مشخص کرد که مدل نخست با دو عامل مرتبه   یکم یعنی سبک های سازش یافته و سازش نایافته برازش بیشتری نسبت به مدل تک عاملی   دارد، همبستگی معنادار بین عوامل چهارده گانه با پرسشنامه سلامت عمومی، روایی   همگرای مقیاس راهبردهای مقابله ای را تایید کرد. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل روایی و پایایی پرسشنامه راهبردهای   مقابله­ای نوجوانان، این ابزار اعتمادپذیر و معتبر است و می تواند رفتارهای مقابله با مشکلات هیجانی نوجوانان جامعه ایرانی را بررسی کند، اما باید مطالعات آینده در جمعیت بالینی هم انجام گیرند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنfa_IR
dc.publisherRudehen Islamic Azad Universityen_US
dc.relation.ispartofروان سنجیfa_IR
dc.relation.ispartofPSYCHOMETRYen_US
dc.subjectراهبردهای مقابله ایfa_IR
dc.subjectویژگی‌های روانسنجیfa_IR
dc.subjectاعتبارfa_IR
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectنوجوانfa_IR
dc.titleبررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس راهبردهای مقابله‌ای نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار و عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناس ارشد مشاوره توانبخشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانش آموخته کارشناسی ارشد مشاوره مدرسهfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue30
dc.citation.spage117
dc.citation.epage134


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد