• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان سنجی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ساختار عاملی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد

    (ندگان)پدیدآور
    هاشمی, سید علیکامکاری, کامبیزشکرزاده, شهره
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    باتوجه به هدف اصلی پژوهش با یک سؤال در راستای بررسی روایی سازه نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز در دانش­آموزان سمپاد شهر تهران سروکار داشته که پیرامون ساختار درونی تدوین گردید. طرح پژوهش حاضر با تأکید بر فرایند تدوین و استانداردسازی، در حیطه تحقیقات روش­شناختی بوده و از نوع مطالعات روان­سنجی می­باشد و با استفاده از تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش­آموزان سمپاد شهر تهران بوده که از روش نمونه­گیری طبقه­ای سهمی مساوی 704 نفر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز می­باشد که به منظور اندازه­گیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف، گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال طراحی شده که در راستای روایی سازه از شیوه تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد استفاده شده است. یافته­ها نشان داد با توجه به الگوی ساختار درونی پیشنهادی در زمینه چهار آزمون به­عنوان عوامل سازنده مراتب درجه اول (هوش متبلور و هوش سیال) می­توان مطرح نمود که نسخه دوم مقیاس­های سنجش هوش رینولدز دارای ساختار درونی دو عامل بوده و مطابق با مدل پیشنهادی کتل است. مدل سلسله مراتبی توانایی­های شناختی کتل، هورن و کارول تحت­عنوان دو توانایی عمده از ده توانایی عمده، جایگاه ویژه­ای را به خود اختصاص داده است. در نتیجه می­توان از هوش متبلور و هوش سیال به­عنوان دو عامل سازنده توانایی عمومی صحبت به میان آورد.
    کلید واژگان
    ساختار عاملی
    روایی سازه
    تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد
    نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز
    مدارس سمپاد

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
    دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

    URI
    https://jpsy.riau.ac.ir/article_1498.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/204821

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب