ساختار عاملی نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سید علیکامکاری, کامبیزشکرزاده, شهره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
باتوجه به هدف اصلی پژوهش با یک سؤال در راستای بررسی روایی سازه نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز در دانشآموزان سمپاد شهر تهران سروکار داشته که پیرامون ساختار درونی تدوین گردید. طرح پژوهش حاضر با تأکید بر فرایند تدوین و استانداردسازی، در حیطه تحقیقات روششناختی بوده و از نوع مطالعات روانسنجی میباشد و با استفاده از تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشآموزان سمپاد شهر تهران بوده که از روش نمونهگیری طبقهای سهمی مساوی 704 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز میباشد که به منظور اندازهگیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف، گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال طراحی شده که در راستای روایی سازه از شیوه تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد استفاده شده است. یافتهها نشان داد با توجه به الگوی ساختار درونی پیشنهادی در زمینه چهار آزمون بهعنوان عوامل سازنده مراتب درجه اول (هوش متبلور و هوش سیال) میتوان مطرح نمود که نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز دارای ساختار درونی دو عامل بوده و مطابق با مدل پیشنهادی کتل است. مدل سلسله مراتبی تواناییهای شناختی کتل، هورن و کارول تحتعنوان دو توانایی عمده از ده توانایی عمده، جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. در نتیجه میتوان از هوش متبلور و هوش سیال بهعنوان دو عامل سازنده توانایی عمومی صحبت به میان آورد.
کلید واژگان
ساختار عاملیروایی سازه
تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد
نسخه دوم مقیاسهای سنجش هوش رینولدز
مدارس سمپاد
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایراندکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات



