نظریه محقق اصفهانی (کمپانی) درباره معاد جسمانی و ابهامات آن
(ندگان)پدیدآور
اسحاقنیا, سیدرضانوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله معاد و کیفیت حیات پس از مرگ، همواره مورد توجه اندیشمندان بوده است و متکلمان و حکیمان مسلمان نیز آرای متعددی در این زمینه ارائه کردهاند. عدهای معاد را منحصر به روح و نفس آدمی میدانند و گروهی به جسمانیبودن آن قائلاند و اهل تحقیق معاد را جسمانی و روحانی میدانند. در موضوع معاد جسمانی، دربارۀ اینکه روح با کدام بدن محشور میشود، اختلاف است. محققان از متکلمان، نظریـۀ بازگشت مجدد روح به بدن طبیعی و عنصری را مطرح کردهاند و در مقابل، دیدگاه برخی حکیمان بر حشر روح با بدن مثالی است و رأی حکمت متعالیه بر بعث روح با بدن مثالیِ برخاسته از سوی نفس استقرار یافته است. در این میان، حکیم آقاعلی مدرس زنوزی دیدگاهی ابتکاری براساس مبانی حکمت متعالیه دارد که بزرگانی همچون میرزا محمدباقر اصطهباناتی که پرورشیافته حوزۀ درسی ایشان است و نیز شاگرد وی محمدحسین اصفهانی (محقق کمپانی) و دیگرانی مانند رفیعی قزوینی از وی تبعیت کردهاند. زنوزی معاد را بازگشت روح به بدن نمیداند، بلکه به باور وی این بدن است که به سراغ نفس و روح در عالم آخرت میرود. کمپانی در رساله کوتاهی که بهتازگی انتشار یافته به تبیین این نظریه براساس پنج اصل و مقدمه پرداخته است. در این نوشتار بهتفصیل ابتدا به شرح و توضیح دیدگاه خاص ایشان درباره معاد جسمانی و سپس به بیان برخی ابهامات آن پرداختهایم.
کلید واژگان
معاد جسمانیمعاد روحانی
برزخ
روح
نفس و بدن
شماره نشریه
90تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیشاپا
1062-89522716-960X




