فلسفه همچون زندگی سعادت به مثابه بنیاد فلسفه در اندیشة ارسطو
(ندگان)پدیدآور
میرشرف الدین, سیدجمال الدیننوع مدرک
Textتخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارسطو انسان را موجودی میداند که همواره میخواهد، اراده میکند و بهسوی خواستش حرکت میکند و در ابتدای اخلاق نیکوماخوسی، حقیقت وی را چنین تصویر میکند. در نگاه او، طلب، جوهر جانِ آدمی است و کسی که «نمیخواهد» چونان جماد مرده شمرده میشود. از اینرو، مبدأ و مقصد تمام افکار و اعمالش مطلوبی است که میطلبد، غایتی است که دنبال میکند، آشکارا آن را خیر خود میداند و درست به همین دلیل انتخابش کرده و برای دستیافتن بدان میکوشد، از اینرو، بهدرستی گفته شده است که خیر آگاثُس ( (αγαθός=غایت همهچیز است. (اخلاق نیکوماخوسی، 2-3 الف 1094)
اما غایتهایی که انسان در پی آنهاست، متفاوتاند: بعضی خود اعمالاند و بعضی دیگر، نتایجی بیرون از اعمال هستند که آنها را بهوجود میآورند. (اخلاق نیکوماخوسی، 3-5 الف 1094)
غایتهایی که خود، فینفسه، خواسته میشوند نتیجة این ضرورت عقلی هستند که امکان ندارد هر چیز را برای چیزی دیگر بهنحو نامتناهی بخواهیم؛ زیرا خواست باید به غایتی منتهی شود. پس از سر ضرورت باید غایتی نهایی وجود داشته باشد که به همة غایتهای واسطه معنا بخشد.
شماره نشریه
5049تاریخ نشر
2008-03-201387-01-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
سیدجمال الدین میرشرف الدینشاپا
1062-89522716-960X




