علیت ذهنی
(ندگان)پدیدآور
ذاکری, مهدینوع مدرک
Textتخصصی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئلۀ علیّت ذهنی- دستکم از زمان دکارت - از مهمترین مسائل فلسفۀ ذهن بوده است. فیلسوفان دکارتی از آنجا که تعامل علّی نفس و بدن را مشکلساز میدانستند، هر یک به شیوهای رابطۀ علّی مستقیم میان نفس و بدن را کنار گذاشتند. با این حال، این مسئله با کنارگذاشتن نفس مجرّد دکارتی در دورۀ معاصر نیز حل نشده است و همچنان از مهمترین مسائل است. اگر مسئلۀ ذهن و بدن را اساسیترین مسئله در فلسفۀ ذهن معاصر به حساب آوریم، دستکم یک صورت مسئلۀ ذهن و بدن مسئلۀ علیّت ذهنی است. اگر در نظر دکارت تفاوت دو جوهر نفس و بدن مانعی بر سر راه تعامل علّی این دو به حساب میآمد، با اصالت دادن به امور فیزیکی نیز مسئله صورت دیگری پیدا میکند: ذهن چگونه میتواند نیروهای علّیاش را در جهانی که اساساً فیزیکی است، اعمال کند؟ فیلسوفان بر اساس دیدگاههای متفاوتشان دربارۀ علیّت و نیز چیستی ذهن، راهحلهای متفاوتی برای مسئلۀ علیّت ذهنی مطرح کردهاند، که به بخشی از این مسائل در این مقاله پرداخته میشود.
کلید واژگان
علیّت ذهنیدوگانهانگاری
اصالت تعامل
فیزیکالیسم
طرد علّی
برونگرایی
بستهبودن فیزیک.
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه تهران (پردیس قم)شاپا
1062-89522716-960X




