| dc.contributor.author | ورهرامی, ویدا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عرب مازار, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | ترکیان, سعیده | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:38:31Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:38:31Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:38:31Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:38:31Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-04-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-01-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ورهرامی, ویدا, عرب مازار, عباس, ترکیان, سعیده. (1398). بررسی تأثیر اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بر مصرف آن و اعمال سناریوهای مختلف قیمتی. مجله علمی پژوهشی اقتصاد مقداری, 16(1), 127-146. doi: 10.22055/jqe.2018.25536.1851 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5850 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22055/jqe.2018.25536.1851 | |
| dc.identifier.uri | http://jqe.scu.ac.ir/article_14291.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/203208 | |
| dc.description.abstract | اصلاح الگوی مصرف موثرترین راه برای حفظ و بقای منابع انرژی تجدید ناپذیر و کاهش آلودگی ناشی از مصرف آن می باشد. لذا در این مطالعه با هدف شناسایی استان های پرمصرف و تفکیک آن از استان های کم مصرف تلاش می شود با استفاده از روش پنل پویا طی دوره زمانی 93-1385، تابع تقاضای بنزین برای استان های پرمصرف و کم مصرف برآورد گردد و از طریق مقایسه کشش های قیمتی تقاضای بنزین در این استانها، امکان اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بررسی گردد. همچنین با محاسبه درآمد معادل ناشی از افزایش قیمت بنزین و تحلیل سناریو های مختلف قیمتی توصیههای سیاستی ارائه گردد. نتایج حاصل از تخمین تابع تقاضای بنزین در کوتاه مدت بیانگر این است که با افزایش یک درصدی قیمت بنزین، مصرف بنزین در استانهای پرمصرف به طور متوسط 23/0 درصد و در استان های کم مصرف به طور متوسط 18/0 درصد کاهش می یابد. همچنین درامد معادل در استان های کم مصرف برابر با e^(33/11) و در استانهای پرمصرف برابر با e^(67/65) می باشد که بیانگر این موضوع است که مصرف کنندگان بنزین در استان های پر مصرف از افزایش قیمت واقعی بنزین بیشتر از استانهای کم مصرف متضرر میشوند. بنابراین میتوان از طریق اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بین استان های کم مصرف و پرمصرف، بر کنترل روند مصرف بنزین در این استان ها موثر واقع شد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 620 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی اقتصاد مقداری | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22055/jqe.2018.25536.1851 | |
| dc.subject | مصرف بنزین | fa_IR |
| dc.subject | تبعیض قیمت | fa_IR |
| dc.subject | پنل پویا | fa_IR |
| dc.subject | کشش قیمتی تقاضای بنزین | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بر مصرف آن و اعمال سناریوهای مختلف قیمتی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهیدبهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 127 | |
| dc.citation.epage | 146 | |