نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorورهرامی, ویداfa_IR
dc.contributor.authorعرب مازار, عباسfa_IR
dc.contributor.authorترکیان, سعیدهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:38:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:38:31Z
dc.date.available1399-07-09T01:38:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:38:31Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-04-16en_US
dc.date.submitted1397-01-27fa_IR
dc.identifier.citationورهرامی, ویدا, عرب مازار, عباس, ترکیان, سعیده. (1398). بررسی تأثیر اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بر مصرف آن و اعمال سناریوهای مختلف قیمتی. مجله علمی پژوهشی اقتصاد مقداری, 16(1), 127-146. doi: 10.22055/jqe.2018.25536.1851fa_IR
dc.identifier.issn2008-5850
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/jqe.2018.25536.1851
dc.identifier.urihttp://jqe.scu.ac.ir/article_14291.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/203208
dc.description.abstractاصلاح الگوی مصرف موثرترین راه برای حفظ و بقای منابع انرژی تجدید ناپذیر و کاهش آلودگی ناشی از مصرف آن می باشد. لذا در این مطالعه با هدف شناسایی استان های پرمصرف و تفکیک آن از استان های کم مصرف تلاش می شود با استفاده از روش پنل پویا طی دوره زمانی 93-1385، تابع تقاضای بنزین برای استان های پرمصرف و کم مصرف برآورد گردد و از طریق مقایسه کشش های قیمتی تقاضای بنزین در این استانها، امکان اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بررسی گردد. همچنین با محاسبه درآمد معادل ناشی از افزایش قیمت بنزین و تحلیل سناریو های مختلف قیمتی توصیه‌های سیاستی ارائه گردد. نتایج حاصل از تخمین تابع تقاضای بنزین در کوتاه مدت بیانگر این است که با افزایش یک درصدی قیمت بنزین، مصرف بنزین در استانهای پرمصرف به طور متوسط 23/0 درصد و در استان های کم مصرف به طور متوسط 18/0 درصد کاهش می یابد. همچنین درامد معادل در استان های کم مصرف برابر با e^(33/11) و در استانهای پرمصرف برابر با e^(67/65) می باشد که بیانگر این موضوع است که مصرف کنندگان بنزین در استان های پر مصرف از افزایش قیمت واقعی بنزین بیشتر از استانهای کم مصرف متضرر می‌شوند. بنابراین میتوان از طریق اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بین استان های کم مصرف و پرمصرف، بر کنترل روند مصرف بنزین در این استان ها موثر واقع شد.fa_IR
dc.format.extent620
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی اقتصاد مقداریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/jqe.2018.25536.1851
dc.subjectمصرف بنزینfa_IR
dc.subjectتبعیض قیمتfa_IR
dc.subjectپنل پویاfa_IR
dc.subjectکشش قیمتی تقاضای بنزینfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر اعمال تبعیض استانی قیمت بنزین بر مصرف آن و اعمال سناریوهای مختلف قیمتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهیدبهشتیfa_IR
dc.citation.volume16
dc.citation.issue1
dc.citation.spage127
dc.citation.epage146


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد