تحلیل عوامل تأثیرگذار بر عرضه ی صادرات محصولات خشکبار ایران (مطالعه ی موردی کشمش)
(ندگان)پدیدآور
حقیقت, جعفرحسین پور, رسولخداوردیزاده, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
کشمش از جمله مهمترین اقلام صادراتی ایران است. ایران بعد از ایالات متحده امریکا و ترکیه در رتبه ی سوم تولید و بعد از ترکیه در رتبه ی دوم صادرات کشمش جهانی قرار دارد. بنابراین، مطالعه ی عوامل تأثیرگذار بر صادرات این محصول می تواند اهمیت قابل ملاحظه ای داشته باشد. برای برآورد مدل از رهیافت سری زمانی 85-1350 استفاده شده است. بر پایه ی نتایج، قیمت نسبی، مقدار تولید و نرخ ارز مؤثر اثر مثبت و صادرات کشورهای رقیب و متغیرهای مجازی انقلاب و جنگ اثر منفی روی صادرات کشمش ایران داشته است. برهمین اساس، پیشنهاد شده است که در زمینه ی فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل و مقوله های مشابه، از سوی صادرکنندگان و نیز در صورت لزوم از طرف دستگاه های اجرایی دولتی، اقدامات مقتضی در این ارتباط صورت پذیرد. همچنین، سیستم نرخ ارز باید به طریقی مدیریت و نظارت شود که در بخش تجارت و به ویژه بخش صادرات منافع کشور و از جمله صادرکنندگان به طور مفید و امیدوارکننده تأمین گردد. طبقه بندی JEL: C22، F12، Q17
کلید واژگان
رهیافت ARDLصادرات رقبا
کشمش
نرخ ارز مؤثر
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2011-09-231390-07-01
ناشر
دانشگاه شهید چمران اهوازسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تبریزدانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز
دانشجوی دوره دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس




