مسئلة شر در کلام امامیه
(ندگان)پدیدآور
عمادزاده, حسینفرمانیان, مهدینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
متکلمان قبل از خواجه که کلام به معنی اخص، فلسفی نشده بود؛ راه حل مسئلة شر را از آیات و روایات اهل بیتu به دست آوردهاند. به همین دلیل راهحلهای آنان با نظریات فلسفی در باب شرور متفاوت است.
متکلمین امامیه، شر را صادر از خدا میدانستند و در عین حال، آن را با صفت خیرخواهی مطلق خداوند -مأخوذ از الاهیات مسیحیت- متضاد نمیشمردند. در کلام امامیه، خداوند حکیم است و وجود شرور به دلیل حکمت الاهی است و گزاف و بیهوده نیست. لذا شرور و بلایای عالم مادی حسن و نیکو هستند؛ زیرا خداوند، شر را با دو اصل « انتصاف» و « عوض» جبران میکند.
کلید واژگان
انتصافحکمت
عوض
کلام امامیه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری کلام امامیه دانشگاه تهران و مدرس دانشگاه آزاد واحد گچساراناستادیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم
شاپا
2383-31572383-3165




