کاربرد واژۀ «عشق» در نصوص دینی
(ندگان)پدیدآور
هدایت افزا, محمودکبیر, یحیینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از دیرباز برخی اندیشمندان مسلمان بر سر کاربرد واژۀ «عشق» در نصوص دینی با یکدیگر اختلافنظر داشتهاند. مدعای اصلی منعکنندگان از کاربرد این واژه در باب متعلقات مقدس، همچون خدا، پیامبر و امامان، آن است که مفهوم این واژه صرفاً با امور مادی و نفسانی تناسب دارد و به همین دلیل در نصوص دینی از آن استفاده نشده و در برخی احادیث نیز مفهوم آن مذمت شده است؛ لیکن فلاسفه و متصوفه از روی ناآگاهی یا به قصد تخریب شریعت محمدی، آن را در قالب نظم و نثر در میان مسلمانان ترویج کردهاند. در مقابل، برخی اهل تحقیق به اعتبار معنای لغوی واژۀ «عشق» و برخی احادیث، آن را از اسمای دائمُالاضافه همچون حب و بغض دانستهاند که بهخودیخود، نه مشمول ذماند و نه مشمول مدح، بلکه حُسن و قبح آنها به اعتبار متعلقشان تبیین میشود. ازاینرو، در نصوص دینی نیز شاهدیم که در هر دو معنا استعمال گردیده و از قضا در باب امور ممدوح بیشتر به کار رفته است. نوشتار پیش رو درصدد تقویت دیدگاه اخیر بوده، این غایت در چهار گام ذیل سامان یافته است: الف) ریشه و معنای لغوی واژة عشق، ب) نقل و شرح احادیثی مُثبت استعمال «عشق» در باب متعلقات دینی، ج) نقل احادیث ناظر به مذمت عشق و تحلیل برداشتهای نادرست از اینگونه احادیث، د) بررسی و تحلیل نهایی دیدگاههای گوناگون دربارة متعلقات واژة عشق
کلید واژگان
اصول کافیشیخ احسائی
علامه مجلسی
متعلق عشق
مشتقات واژة عشق
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-03-211394-01-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام پردیس فارابی دانشگاه تهراندانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران
شاپا
2383-31572383-3165




