اصول و روشهای تربیتی کمالجویانه در قرآن با تأکید بر سوره لقمان
(ندگان)پدیدآور
صالحی, اکبراصلانی, یاسرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعیین و اجرای اصول و روشهای تربیتی متأثر از جهانبینی و ایدئولوژی حاکم بر نظام تربیتی است. قرآن کریم با ترسیم حیات طیبه و نشان دادن راه وصول به آن، از اصول و روشهای گوناگونی بهمنظور ایجاد انگیزه برای وصول به هدف بهره برده است. پژوهش حاضر با هدف برشماری این مؤلفهها از قرآن کریم، بر سوره لقمان تأکید دارد. بدین منظور نخست تفاسیر و ترجمههای موجود و معتبر این سوره مورد مداقه قرار گرفته است. سپس به بررسی مفاهیمی همچون «مبانی»، «اصول» و «روشهای تربیتی» پرداخته و ارتباط بین آنها روشن شده است. در ادامه با توجه به ارتباط منطقی بین این عناصر، به استنباط گزارههای انشایی راهنمای عمل و روشهای تربیتی کمالجویانه متناظر با آنها پرداخته شده است. و در نهایت، مقاله با روش تحلیل مفهومی و قیاس عملی و با استفاده از الگوی بازسازی شده فرانکنا، به بررسی پنج اصل و هفت روش تربیتی سامان مییابد که عبارتاند از: آموزش تفکر منطقی و تعلیم حمکت «مبتنی بر اصل تبیین عقلانی»، میانهروی در گفتار و کردار «مبتنی بر اصل اعتدال»، تبشیر و انذار «مبتنی بر اصل بشارت»، امر به معروف و نهی از منکر و موعظه «مبتنی بر اصل تذکر»، مشاهده طبیعت و تفکر در آن «مبتنی بر اصل شناخت شریعت با طبیعت».
کلید واژگان
اصول تربیتی/ مبانی تعلیم و تربیت/ روشهای تربیتی/ قرآن/ سوره لقمانشماره نشریه
93تاریخ نشر
2020-01-211398-11-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه خوارزمیدانشآموخته حوزه و دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی




