نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorغراب, کمال الدینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:36:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:36:52Z
dc.date.available1399-07-09T01:36:52Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:36:52Z
dc.date.issued1999-07-23en_US
dc.date.issued1378-05-01fa_IR
dc.date.submitted2017-03-09en_US
dc.date.submitted1395-12-19fa_IR
dc.identifier.citationغراب, کمال الدین. (1378). خلقت بشر در پرتو قرآن. پژوهش های قرآنی, 5(1718), 258-269. doi: 10.22081/jqr.1999.22603fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/jqr.1999.22603
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_22603.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202650
dc.description.abstractبحث از واژه "بشر" مراحل و خلقت او در قرآن و تبدیل بشر بیولوژیک به یک موجود ایدئولوژیک است.  در قرآن ذیل چهار واژه "انسان"، "ناس"، "بشر" و "آدم" از انسان بحث شده است. شاید بتوان گفت، مراد قرآن از "انسان"، ویژگى‌هاى روان شناختى و ساختمان روحى و روانى و گاه ساختمان طبیعى انسان و از واژه "ناس" انسان درجمع و جامعه و از واژه "بشر" یک موجود بیولوژیک با طبیعتى ویژه و از "آدم" و "بنى آدم" انتظارات ایدئولوژیک خود از اوست. از سوى دیگر، در مجموعه آیاتى که از خلقت بشر سخن رفته است، خلقت نوعى این موجود در نظر بوده است، نه خلقت جنینى. خلقت نوعى بشر نیز همچون خلقت جنینى داراى مراحل و عناصرى است. در قرآن از خاک و آب به عنوان عناصر خلقت بشر یاد شده است. این در حالى است که در قرآن درباره خلقت جانداران دیگر از خاک، کمترین ذکرى حتى به صورت اشاره دور نیز نیامده است. از مجموع کاربردهاى واژه "ماء" و "تراب" در مورد بشر و موجودات دیگر این نتیجه به دست مى‌آید که در اصل، بشر هیچ‌گونه قرابتى با موجودات دیگر ندارد و بشر از آغاز براى منظور دیگرى آفریده شده است. مرحله دوم خلقت بشر، آمیختن "خاک" و "آب" در یکدیگر است که برایند آن ماده‌اى است به صورت "گِل" که در قرآن از آن به "طین لازب" و "حمأمسنون" تعبیر شده است که این دو تعبیر، به یک مرحله اشاره دارند امّا "طین لازب" یک صفت واقعى را بیان مى‌کند و از خاصیت و ویژگى‌هاى این خمیره سخن مى‌گوید، امّا "حمأمسنون" قضاوت ارزشى قرآن است درباره این خمیره. مرحله بعدى، تبدیل این گل چسبنده یا لجن بدبوى، به "صلصال" است. "صلصال" مرحله‌اى است که بشریت مى‌میرد و آدمیّت مى‌رود که با دمیده شدن روح خدا در او آغاز گردد. از نظر وجود شناختى روح خدا در همه موجودات هست، امّا از نظر ایدئولوژیکى روح خدا فقط زمانى در انسان دمیده مى‌شود که از مرحله "حمأمسنون" بگذرد و به مرحله صلصالى برسد.fa_IR
dc.format.extent128
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/jqr.1999.22603
dc.subjectخلقت بشرfa_IR
dc.subjectمراحل خلقت بشرfa_IR
dc.subject"ماء"fa_IR
dc.subject"تراب"fa_IR
dc.subject"طین"fa_IR
dc.subject"حمأمسنون"fa_IR
dc.subject"صلصال"fa_IR
dc.subjectبشرfa_IR
dc.subjectانسان‌شناسىfa_IR
dc.titleخلقت بشر در پرتو قرآنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1718
dc.citation.spage258
dc.citation.epage269


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد