نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorهاشمی, سید حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:36:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:36:45Z
dc.date.available1399-07-09T01:36:44Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:36:45Z
dc.date.issued1998-07-23en_US
dc.date.issued1377-05-01fa_IR
dc.date.submitted2017-03-08en_US
dc.date.submitted1395-12-18fa_IR
dc.identifier.citationهاشمی, سید حسین. (1377). ملاک ارزش گذارى افعال. پژوهش های قرآنی, 4(1314), 50-83. doi: 10.22081/jqr.1998.22557fa_IR
dc.identifier.issn2251-9815
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22081/jqr.1998.22557
dc.identifier.urihttp://jqr.isca.ac.ir/article_22557.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202610
dc.description.abstractدیدگاه‌هاى گوناگون درباره معیار بازشناسى خوب و بد افعال انسان و یا انسانهاى اخلاقى و غیراخلاقى و همنوایى یا ناهمسازى آنها با آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. رفتار و عملکرد انسان‌ها بر دو گونه خوب و بد تقسیم مى‌گردد. رهیافت به معیار و ملاک این تقسیم‌بندى یکى از مهم‌ترین مسائل فلسفه اخلاق به شمار مى‌رود. در ابتدا، نویسنده، به طرح نظریه‌هایى پرداخته که فاقد ملاک قانونمند درباره مفاهیم اخلاقى‌اند. این نظریه‌ها عبارتند از؛ شهودگرایى، حس‌گرایى، احساس‌گرایى و وظیفه‌گرایى عمل نگر. تبیین و تعریف مفهوم اخلاق در نگاه حکماى اسلامى و فلاسفه غرب و تفاوتهاى هر دو نگرش پیش درآمد ملاک ارزشگذارى افعال از منظر فلسفه اسلامى و غربى قرار گرفته است. نگارنده براى رهیافت به این ملاک‌ها در فلسفه غرب، طبقه‌بندى دیدگاه‌هاى اخلاقى غرب را ضرورى مى‌بیند و این نظریه‌ها را به سه گروه انگیزه‌گرایان، وظیفه گرایان و نتیجه‌گرایان تقسیم مى‌کند و آن گاه به سراغ ملاک ارزشگذارى افعال در هر یک از این سه گروه و نقد آنها مى‌رود. نظریه اخلاقى اسلام در ملاک ارزشگذارى افعال به باور نویسنده با هیچ یک از نظریه‌هاى اخلاقى غرب همانندى ندارد، زیرا در اسلام همزمان به سه سویه، انگیزه و نیت، ذات عمل و پى‌آیندهاى آن توجه شده و هر یک به تنهایى ملاک ارزشیابى قلمداد نشده است. نویسنده، ملاک ارزشگذارى افعال از منظر اسلام را به معیارهاى نفسى و فرانفسى تقسیم و مفهوم عمل صالح را واژه کلیدى در شناخت این معیار از نظر اسلام معرفى مى‌کند، در توضیح مفهوم عمل صالح نویسنده بدین نتیجه دست مى‌یابد که عمل صالح و عمل عادلانه رابطه این همانى دارد و بدین ترتیب عمل اخلاقى را عمل عادلانه معرفى کرده است. سپس به سویه‌هاى عدل - عدل الهى، عدل اجتماعى، عدل در رهبرى، عدالت در حکمیت و داورى، عدل در شهادت و گواهى، عدالت در روابط اقتصادى و اجتماعى - پرداخته و سرانجام رابطه عدالت و عبودیت خداوند را به تصویر کشیده است و ابعاد ظلم و معیار بودن آن براى افعال غیر اخلاقى را بیان مى‌کند.fa_IR
dc.format.extent238
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش های قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofQru’anic Reserchesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22081/jqr.1998.22557
dc.subjectفعل اخلاقىfa_IR
dc.subjectفلسفه اخلاق در غربfa_IR
dc.subjectشهودگرایىfa_IR
dc.subjectحس‌گرایىfa_IR
dc.subjectاحساس‌گرایىfa_IR
dc.subjectانگیزه‌گرایانfa_IR
dc.subjectعمل‌گرایانfa_IR
dc.subjectنتیجه‌گرایانfa_IR
dc.subjectعمل صالحfa_IR
dc.subjectعمل عادلانهfa_IR
dc.subjectعدالتfa_IR
dc.subjectظلمfa_IR
dc.subjectفعل غیراخلاقىfa_IR
dc.subjectفلسفه اخلاقfa_IR
dc.subjectارزشگذارى افعال اخلاقىfa_IR
dc.titleملاک ارزش گذارى افعالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1314
dc.citation.spage50
dc.citation.epage83


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد