• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های قرآنی
    • دوره 3, 11-12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های قرآنی
    • دوره 3, 11-12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پرسشها و پژوهش‏های بایسته قرآنی در زمینه مبادی فهم قرآن

    (ندگان)پدیدآور
    صدر, سید موسی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    157.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طرح پرسشهاى متعددى در باب فهم قرآن است که پاسخ به آنها راهگشاى خیلى از مسایل در فهم و تفسیر قرآن مى‌باشد. نویسنده پرسشهایى را در چند محور مطرح کرده و به سیر تاریخى آن به صورت اجمال و پاسخهاى احتمالى که ممکن است داده شود یا داده شده است، اشاره کرده است. نخستین محور چگونگى زبان قرآن است. در این رابطه سه دیدگاه از سوى غربیان راجع به زبان دین بیان شده است: 1 - نظریه پوزیتیویست‌ها، 2 - نظریه تمثیلى بودن گزاره‌هاى دینى و 3 - نظریه نمادین بودن گزاره‌هاى دینى. سپس پرسشهاى چندى راجع به قرآن مطرح گردیده است: آیا زبان قرآن نمادین یا تمثیلى است؟ دو اصطلاح ظاهر و باطن چه ارتباطى با نوع زبان قرآن دارد؟ آیا زبان قرآن علمى نیست؟ آیا مفاهیم واژه‌ها تاریخمند نیست؟ محور دوم، تأثیر شناخت فرهنگ‌ها در فهم قرآن است. آیا شناخت فرهنگ اجتماعى تأثیر در فهم قرآن دارد؟ آیا فرهنگ عرب معیار است یا فرهنگ محیط نزول؟ آیا شناخت فرهنگ تنها نقش تفسیرى دارد یا در فهم شرایط، زمینه‌ها و گروه‌هاى معارض وحى نیز مؤثر است؟ محور سوم، نقش سیاق در فهم قرآن است. آیا بهره‌گیرى از سیاق شامل زمینه، شرایط و اسباب نزول نیز مى‌شود؟ حوزه سیاق را چگونه مى‌توان مرزبندى کرد؟ مقصود از سیاق عام چیست؟ آیا سیاق تنها در فهم جمله به کار مى‌آید یا در فهم واژه‌ها نیز مفید است؟ محور چهارم، نقش فطرت در فهم قرآن است. آیا فطرت مى‌تواند در ردیف سایر منابع معرفت و فهم قرآن یاد شود یانه، تنها مویّدى بر سایر منابع است؟  رابطه فطرت با سایر منابع فهم قرآن چیست؟ محور پنجم، تأثیر عمل در درک مفاهیم وحى است. آیا عمل، تنها وسیله درست فهم قرآن است یا نقش آن تعمیق فهم است و نه ایجاد؟ محور ششم، ظاهرگرایى در فهم قرآن است. منظور از ظاهرگرایى چیست؟ فرقه‌هاى ظاهرگرا کدامند؟ آیا زمینه‌هاى مشترک در میان آنان وجود دارد؟ ظاهرگرایى تاچه اندازه به خصلتهاى روانى و علمى یا آموزه‌هاى دینى ارتباط دارد؟ منتقدان ظاهرگرایى کیانند؟ تأثیر ظاهرگرایى در زمینه تفکر و مقولات اجتماعى چه بوده است؟ آیا در عصر نزول رگه‌هاى ظاهرگرایى وجود داشته است؟ مرز میان ظاهرگرایى درست و نادرست چیست؟ آخرین محور، سطوح و لایه‌هاى فهم قرآن است. عوامل پیدایش فهمهاى متعدد چیست؟ تأثیر پیش‌فرض‌ها تا چه اندازه است؟ چه معیارى براى تأثیرهاى بایسته پیش‌فرض‌ها و تأثیرهاى نابایسته وجود دارد؟ تحوّل فهمها چه نسبتى با ثبات مفهومى معارف وحى دارد؟ آیا همه فهمها صحیح و درستند یا خیر؟
    کلید واژگان
    مبانى فهم قرآن
    زبان قرآن
    تأثیر فرهنگ‌ها در فهم قرآن
    فرهنگ زمان نزول
    سیاق
    فطرت
    منابع معرفت
    ظاهرگرایى
    تکثیر فهم ها/نسبیت فهم ها
    مبادى فهم قرآن

    شماره نشریه
    1112
    تاریخ نشر
    1998-01-21
    1376-11-01
    ناشر
    دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی

    شاپا
    2251-9815
    URI
    https://dx.doi.org/10.22081/jqr.1998.22533
    http://jqr.isca.ac.ir/article_22533.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202587

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب