المیزان و مسئله انتظار از دین
(ندگان)پدیدآور
صدر, سید موسینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شناخت قلمرو کارآیى دین در زندگى فارغ از انگیزههاى انسانى از نگاه علامه طباطبایى مورد بررسى و نقد قرار گرفته است.
نویسنده، با طرح پرسشهایى راجع به نقش و کارکرد دین در زندگى اجتماعى از ضرورت شناخت دو مقوله انسان و دین براى پاسخ به آن پرسشها سخن گفته است. سپس دیدگاه انسان شناختى علامه طباطبایى را در سه محور فطرت، عقل و سعادت مطرح نموده، به این نتیجه مىرسد که ویژگى فطرت آدمى عقل اوست و عقل به تنهایى قادر به درک و تأمین نیازهاى انسان است ولى موانع جنبى و بیرونى جلوى فعالیّت آن را مىگیرد و وحى هموارکننده مسیر فعالیت عقل است. در ادامه ماهیت دین از نگاه علامه تعریف شده و سپس از مبانى آن سخن گفته است و بر این نکته تأکید شده است که مبناى دین، فطرت انسان است و عقل جلوه کامل فطرت اوست چنان که توحید و یکتاپرستى قوىترین رویکرد او مىباشد. نویسنده با بررسى هدف دین از نگاه علامه به این نکته اشاره مىکند که هدف ابتدایى دین رفع اختلاف و ایجاد انسجام اجتماعى از طریق ایجاد عدالت و هدف نهایى دین کمال انسان و اصلىترین کارکرد آن هموار ساختن مسیر تکامل وى است. و از آنجا که تأمین کمال در سایه قوانین مطابق با فطرت مسیر است و چنین قوانینى جز از طریق وحى قابل دسترسى نیست، پس دین تنها منبع قانون تکاملى انسان است.
در ادامه، قلمرو دین از نگاه علامه مورد بررسى قرار گرفته است و در پایان به رابطه عقل و دین از نگاه وى پرداخته و به این مطلب اشاره کرده است که شناخت مسیر تکامل و تشخیص عناصر هدایت در میان واقعیتها تنها قلمروى است که دین در آن نقش اصلى ایفا مىکند و عقل گرچه توان بالقوه دارد امّا عوامل مختلف مانع از به فعلیت رسیدن آن مىشود. و با توجه به همین حقیقت است که دین نگاه به جامعه دارد و نمىتواند نسبت به آن بىتفاوت باشد.
کلید واژگان
دینشناسىانتظار از دین
عقل
فطرت
هدایت
توحید
کمال انسان
قانون
جامعه
سعادت
علامه طباطبایى
المیزان
ماهیت دین
انسانشناسى
شماره نشریه
910تاریخ نشر
1997-07-231376-05-01




