| dc.contributor.author | سجادی, سید ابراهیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:36:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:36:00Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:36:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:36:00Z | |
| dc.date.issued | 2003-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1382-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-12-10 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-09-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سجادی, سید ابراهیم. (1382). قرآن و آزادى سیاسى. پژوهش های قرآنی, 9(3536), 14-47. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2251-9815 | |
| dc.identifier.uri | http://jqr.isca.ac.ir/article_21768.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/202360 | |
| dc.description.abstract | آزادى سیاسى - از مهمترین مباحث فلسفه سیاسى - در پرتو دیدگاه آیات قرآن مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. نویسنده پس از تبیین آزادى اجتماعى به عنوان بستر آزادى سیاسى، به مقایسه مفهوم آزادى از نگاه اندیشه غربى و اندیشه اسلامى پرداخته و بر آن است که از منظر قرآن، میان خودسازى و رهایى از اسارت هواها و شهوات، ارتباطى عمیق حکمفرماست و پیروى از غرایز، همانند اطاعت از فرعونها و طاغوتها بردگى است.<br /> قرآن با طرح آزادى اجتماعى پس از بندگى خداوند، به کارآیى خودسازى در تحقق بخشیدن به آزادى فرد در حیات اجتماعى اشاره کرده و شرط تحقق آزادى سیاسى را نبود خود کامگى و فشارهاى سیاسى و داشتن حق تشکیل حکومت و نظارت بر آن بر شمرده و همانند فلاسفه سیاسى خطر استبداد حاکمان را جدى دانسته، ایشان را از طغیانگرى پرهیز مىدهد. بر همین اساس، بىطرفى حاکمیت را در رابطه با دین نمىپذیرد و بر اقامه صلات و ایتاء زکات و امر به معروف و دعوت به اسلام تأکید دارد، چنانکه تهدید کنندگانِ دیندارىِ مؤمنان را مورد پیگرد قرار مىدهد. و قوانین بازدارنده علیه ارتداد، محاربه، قتل، زنا، سرقت و شرب خمر در همین راستا و به منظور تأمین امنیت جان، روان، مال، ناموس و حیثیت افراد جامعه تشریع شده است. حال آنکه فلاسفه سیاسى، تشویق به علمآموزى، مبارزه با جهل و بىسوادى، تفکیک قوا و تشکیل جامعه مدنىِ سیاسى یا تودهاى را جهت جلوگیرى از بروز استبداد در حاکمیّت پیشنهاد مىکنند؛ قرآن، آزادى و رشد معنوى، مشارکت سیاسى و نظارت همگانى امت را مطرح مىسازد. تفاوت این دو دیدگاه در تعریف آنان نسبت به »امت« و »جامعه مدنى« آشکار است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 414 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی
پژوهشکده اسلام تمدنی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های قرآنی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Qru’anic Reserches | en_US |
| dc.subject | آزادى اجتماعى | fa_IR |
| dc.subject | آزادى سیاسى | fa_IR |
| dc.subject | حکومت دینى | fa_IR |
| dc.subject | استبداد قدرت | fa_IR |
| dc.subject | آزادى معنوى | fa_IR |
| dc.subject | مشارکت سیاسى | fa_IR |
| dc.subject | جامعه مدنى | fa_IR |
| dc.subject | فلسفه سیاسى | fa_IR |
| dc.title | قرآن و آزادى سیاسى | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3536 | |
| dc.citation.spage | 14 | |
| dc.citation.epage | 47 | |