حوزه های مشترک دانش فقه و تفسیر
(ندگان)پدیدآور
هاشمی, سید حسینفصیحی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیوندهاى دو دانش فقه و تفسیر از زوایاى گوناگون مورد بحث و بررسى قرار گرفته است.
آغاز پیدایش دانش فقه و تفسیر به زمان پیامبر(ص) باز مىگردد. این دو دانش، در یک مسیر پدیدار شدند و رشد و نمو یافتند، افزون بر پیوند تاریخى فقه و تفسیر، هر دو دانش، از مبادى و دانشهاى مشترک بهره مىجویند. از یک سو، اسباب نزول، اصول فقه، دانش الفاظ و قواعد زبان و مبادى کلامى از جمله مبادى مشترک تفسیر و فقه به حساب مىآیند. و از سوى دیگر قرآن، سنت و عقل نیز به عنوان منابع دوسویه براى فقه و تفسیر شناخته شده است. این همانندىها، ایجاب مىکند که فقه و تفسیر ارتباط کارآمدترى بیابند و دامنه مطالعات تطبیقى بین آن دو گستردهتر گردد و در تعامل و پیوند با یکدیگر، تکامل یابند.
کلید واژگان
فقهتفسیر
مبادى فقه و تفسیر
منابع فقه و تفسیر
اشتراکات فقه و تفسیر
تاریخ فقه
تاریخ تفسیر
آیات الأحکام
شماره نشریه
4تاریخ نشر
1996-02-201374-12-01
ناشر
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنیشاپا
2251-9815Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی امکان فهم وجواز تفسیر قرآن در دیدگاه فریقین
مجیدى, دکتر محمدرضا (پردیس فارابی دانشگاه تهران, 2005-03-21)یا عدم جواز تکلیفی و وضعی تفسیر، نقاط اشتراک متعددی دارند. جمعی در میان فریقین، به عدم جواز تفسیر حکم داده اند; ولی اکثر آنان فهم قرآن را میسور و تفسیر را روا می دانند. با مقارنه ادله عدم جواز تفسیر به دو نقطه مشترک دست ...
-
گونهشناسی بهرهگیری از عهدین در تفاسیر المیزان، الاثری الجامع و الفرقان با تأکید بر سوره بقره
بیژن نژاد, علی؛ برزگر, مهدی؛ قدوسی, مهدی (دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم قرآنی تهران, 2025-02-19)تفسیر آیات تاریخی بهخصوص آیات مربوط به مسیحیت و یهودیت و کتب مقدس آنان، در مواردی نیازمند مراجعه به عهدین است و یا دستکم مراجعه به آنها به فهم دقیقتر کمک میکند. پرسش آن است که آیا رجوع به عهدین برای تفسیر قرآن کریم ...
-
پرسشها و پژوهشهای بایسته قرآنی در زمینه تفسیر قرآن به قرآن
صدر, سید موسی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه خراسان رضوی پژوهشکده اسلام تمدنی, 1998-01-21)طرح پرسشها و تأمّلاتى درباره روش تفسیر قرآن به قرآن است. نویسنده، نخست از محدودیتهاى این روش هم در ناحیه نگاه متقابل آیات به یکدیگر و هم از لحاظ احاطه مفسّر سخن گفته، سپس پرسشهایى را در این زمینه مطرح کرده است. در ادامه ...




