مرور پژوهش های قرآن و حدیث بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 20 از 199
-
ارزیابی و نقد نظری اعجاز عددی قرآن کریم
(دانشگاه تهران, 2009-09-23)فراگیر شدن رایانهها و برنامههای نرمافزاری، در پژوهشها و مطالعات دینی نیز، تحول بزرگی پدید آورد. برای اولین بار، این استاد عبدالرزاق نوفل (ت 1984) بود که واژه«اعجاز» را در زمینه تناسب اعداد در قرآن به کار برد و در کتاب ...
-
روش لغوی ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه
(دانشگاه تهران, 2009-09-23)از آنجا که نهج البلاغه، متنی ادبی در حد اعلای بلاغت است، و از سویی واژه، بن مای? ادبیات به شمار است، ناگزیر، شارح میبایست، پیش از هر اقدامی، به تفسیر الفاظ غریب و بیان مفردات آن همت ورزد. ابن ابی الحدید نیز به عنوان ...
-
نقد و تحلیل رویکردهای حج امام حسین (ع)
(دانشگاه تهران, 2009-09-23)برای برخی از تاریخ نویسان و سیره نویسان مسلم است که امام حسین (ع) حج خود را به عمره مفرده تبدیل کرده و مکه را به سوی عراق ترک کردند و این نظریه به عنوان نظریه ای مشهور میان آنان متداول شده است. در این جستار، برای بررسی این ...
-
مفهومشناسی اعراف و اعرافیان در روایات تفسیری
(دانشگاه تهران, 2010-03-21)یکی از مفاهیم قرآنی در باب معاد، مسأله ی اعراف و اصحاب اعراف است که در آیات 46 تا 49 سوره الاعراف به آن اشاره شده است، درباره ی این که منظور از اعراف چیست و کجاست، و اعرافیان چه کسانی هستند؟ دیدگاههای مختلفی در بین ...
-
تأثیر گذاری پیش فرضهای کلامی در تفسیر(با تأکید بر تفسیر الجامع لاحکام القرآن)
(دانشگاه تهران, 2010-03-21)روش تفسیر قرآن به قرآن، یکی از روش های معتبر و کارآمد در تفسیر قرآن است؛ با این حال، از آسیب هایی که پیوسته آن را تهدید می کند، گرفتار شدن در دام تفسیر به رأی است؛ چنانکه برخی از مفسران بزرگ و نامدار نتوانسته اند از آن ...
-
تأثیر کلام امام علی (ع) در اشعار ابوالعتاهیه
(دانشگاه تهران, 2010-03-21)ادیبان و صاحب نظران را اعتقاد بر این است که ابوالعتاهیه (213 یا 209ـ30) خداوندگار و قافله سالار شعر زهد عربی است و اشعار زاهدانه ی او بر پیشانی شعر زهد عربی قرار دارد. ابداع و نوآوری او در اشعار زاهدانه، موجب تفاسیر مختلفی ...
-
سیر تحوّل دیدگاههای خاورشناسان در مورد مصادر قرآن
(دانشگاه تهران, 2010-03-21)در دو سده ی اخیر، اسلام و قرآن از موضوعاتی است که به صورت آکادمیک، در کانون توجه خاورشناسان بوده است. از ویژگی های این دوره از خاورشناسی، لزوم ارائه ی نظریات در قالب روش های علمی معتبر و آمادگی برای پذیرش نقد علمی از سوی ...
-
بررسی سندی و دلالی امتناع امام علی (ع) از خلافت با تاکید بر کلام 92 نهجالبلاغه
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)بیعت مردم با امام علی(ع)، یکی از صحنههای کم نظیر تاریخ است که در حیات سیاسی اسلام نقش مهمی داشت. اشتیاق بیسابقهی مردم برای بیعت با امام علی(ع)، از یکسو و اعلان نصرت و حمایت اصحاب از سوی دیگر، همه چیز را برای یک بیعت ...
-
«تشابه» در روایات و کارکرد «مجاز» در پیدایش و رفع آن
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)وقوع تشابه در آیات قرآنی و روایات معصومان(ع)، امری مسلّم است که در اقتضای الفاظ و عربیت زبان ریشه دارد. موضوع تشابه آیات، از دیرباز، بحث های فراوانی را در علوم قرآنی به خود اختصاص داده است؛ اما تشابه روایات، ویژگی و فلسفهی ...
-
ادراکات فراحسی و قرآن
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)در دو قرن اخیر، تحقیق پیرامون «ادراکات فراحسی» سهمی از پژوهشهای موجود در شاخههایی از روانشناسی و علوم تجربی را به خود اختصاص داده و نتایجی نیز در باب امکان و چگونگی و فرآیند شکلگیری اینگونه ادراکات عرضه نموده است. مقالهی ...
-
راهکارهای مرحوم شوشتری در استفاده از منابع رجالی
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)از مهمترین و پرسابقهترین دانشهایی که در حوزهی مطالعات حدیثی مورد توجه بوده، دانش رجال است که بحث از حالات راویان را بر عهده دارد تا از صدور احادیث از معصوم (ع)، اطمینان حاصل گردد. محمدتقی شوشتری، دانشمند رجالی معاصر، ...
-
نقش قرآن در پایهگذاری علم لغت
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)از جمله مسائلی که در بحث اثرگذاری قرآن بر پیدایش علوم ادبی مطرح است، بحث تأثیر قرآن در پیدایش علم لغت است. در این خصوص، دو دیدگاه مشخص بیان شده است؛ دیدگاه اول آن است که مایهی همه مطالعات واژه شناختی، بیتردید قرآن است، ...
-
تحقیق در متن و اسناد حدیث «انّ الله خلق آدم علی صورته» و نقد دیدگاه ابن عربی
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)حدیث «انّ الله خلق آدم علی صورته»، ازجمله مستندات صوفیّه و عرفا است؛ چنانکه بارها مورد استناد مدوّن اصلی عرفان نظری، یعنی «ابن عربی» قرار گرفته است. او در مهمترین اثر خویش، یعنی «الفتوحات المکیّه» تلاش کرده تا این روایت ...
-
پیش نیازهای علم تفسیر بر پایه مقدمه تفاسیر قرآن
(دانشگاه تهران, 2011-02-20)علاوه بر ضروری بودن اکتساب پیشنیازهای تفسیری، توجه به آرای متقدمان، دربارهی مساله پیشنیازهای تفسیر لازم است. در این جستار، آشکار میشود که غالب مفسران، به آنچه در مقدمهی تفسیرشان در مبحث پیشنیازهای تفسیر بیان داشتهاند، ...
-
رمز گشایی مرگهای دوگانه در قرآن
(دانشگاه تهران, 2011-03-21)در قرآن آیاتی وجود دارد که مرگ را منحصر در «موتة الاولی» میداند(الدخان، 56، الصافات، 59). در مقابل، آیات دیگری از«دو بار مردن» سخن میگوید (غافر،11). در تفسیر آیات فوق، مفسران اسلامی نظرات گوناگونی ارائه کردهاند که نه ...
-
تاریخ گذاری احادیث براساس روش ترکیبی تحلیل اِسناد و متن در مطالعات اسلامی خاورشناسان
(دانشگاه تهران, 2011-03-21)خاورشناسان برای تاریخگذاری احادیث از روشهای مختلفی مانند تحلیل متن، تحلیل سند و روش ترکیبی تحلیل متن و سند استفاده کردهاند. در روش اخیر، همه صورتهای مختلف یک حدیث از منابع گوناگون جمعآوری و سپس متن و سندهای آنها با ...
-
فهم جایگاه عقل در تفسیر شیعه
(دانشگاه تهران, 2011-03-21)مشی مسلمانان در تفسیر قرآن کریم در طول تاریخ با رویکردهای مختلفی صورت گرفته است. استفاده از روش اجتهادی و عقلی براساس دلایل قرآنی، حدیثی و عقلایی یکی از آن شیوه هاست. درست است که آنها تا قرون سوم و چهارم بیشتر از شیوه تفسیر ...
-
روش شناسی نقد علامه امینی (ره) بر احادیث موضوعه
(دانشگاه تهران, 2011-03-21)علامه امینی(ره) از علمای گرانقدر و کوشای عالم تشیع در قرن 14هجری قمری است که زحمات ایشان در تفحص پیرامون واقعه «غدیر» بینظیر است. در خلال کتاب الغدیر فی الکتاب و السنة و الادب مطالب شایان ذکری در دفاع از «حدیث شیعه» و دفع ...
-
تحلیل احادیث انبیاء ( علیهم السلام) وارده در منابع فریقین
(دانشگاه تهران, 2012-02-20)احادیث انبیاء (علیهمالسلام) عنوان دستهای از روایات در منابع حدیثی اسلام است که بازگوکننده گفتاری از انبیاء الهی (علیهمالسلام) و یا کتب آسمانی پیشین است. این احادیث از یکسو پراکنده و از سوی دیگر در موضوعات گوناگون است. ...
-
تحلیل انتقادی ادله اختلاف در علم و عصمت ائمه شیعه(ع) نگاهی به آراء یحیی محمد در مشکله الحدیث
(دانشگاه تهران, 2012-02-20)یحیی محمد در «مشکلةالحدیث» بر اساس دلایلی مانند شیو? اصحاب ائمّ? متأخّر(ع) در برخورد با مسأل? امامت، شکلگیری فرقههای گوناگون شیعی، حیرت و اختلاف شیعه در امامت امام بعد در هر دوره، عدم عرض? کتاب کافی به نوّاب اربعه و ...



