چندزبانگی در چشمانداز زبانی ارومیه
(ندگان)پدیدآور
رضا قلی فامیان, علیپژمانجم, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چشمانداز زبانی حوزهای از زبانشناسی اجتماعی است که در آن تمام نشانهها و متون زبانی شامل تابلوهای راهنمایی و رانندگی، پارچهنوشتهها و بیلبوردهای تبلیغاتی، دیوارنوشتهها، نام میدانها و معابر، تابلوهای مراکز اداری و کسب و کار و نیز آگهیهای کوچک و بزرگ نصب شده در یک محدودۀ جغرافیایی بررسی میشود. در پژوهش حاضر، محققان سه منطقۀ جغرافیایی برخوردار، نیمهبرخوردار و نابرخوردار را در شهر ارومیه (مرکز استان آذربایجانغربی) شناسایی کرده و در هر منطقه یک خیابان را به عنوان محدودۀ اصلی پژوهش انتخاب کردند. از آنجا که ارومیه معمولاً شهری چندزبانه و چندفرهنگی معرفی میشود، محققان کوشیدند بازنمود چندزبانگی را در چشمانداز زبانی آن ارزیابی کنند. پس از عکسبرداری، گردآوری و پردازش دادهها در مجموع هشت الگوی زبانی در چشمانداز زبانی ارومیه مشاهده شد که به ترتیب فراوانی عبارتند از: یکزبانۀ فارسی (9/75 درصد)، دوزبانۀ فارسی-اروپایی (8/16 درصد)، یکزبانۀ اروپایی (5 درصد)، یکزبانۀ ترکی (7/0درصد)، دوزبانۀ اروپایی-فارسی (6/0)، دوزبانۀ فارسی-ترکی (4/0)، سهزبانۀ فارسی-اروپایی-ترکی (2/0)، و یکزبانۀ کردی (09/0). مقایسه دادهها در سه منطقۀ ارومیه نشان داد که میان رفاه و توسعۀ اقتصادی از یک سو و استفاده از الگوهای مختلف یک، دو و چندزبانه از سوی دیگر، ارتباط وجود دارد، به طوری که در مناطق برخوردار و نیمهبرخوردار، استفاده از الگوهای یکزبانۀ اروپایی بیش از منطقۀ نابرخوردار است. همچنین یافتهها حاکی از آن است که میان متغیر ردۀ شغلی و استفاده از الگوهای زبانی همبستگی وجود دارد. برای مثال، در ردۀ شغلی بوتیک از انواع الگوهای زبانی برای جذب مخاطب استفاده میشود، در حالی که در مشاغلی مانند نانوایی چنین تنوعی مشاهده نمیشود.
کلید واژگان
چشمانداز زبانیچندزبانگی
الگوی زبانی
رده شغلی
ارومیه
زبان شناسی اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه پیام نوردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، ایران
شاپا
2008-62612322-3413




