| dc.contributor.author | مهرابی, معصومه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:32:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:32:01Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:32:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:32:01Z | |
| dc.date.issued | 2015-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-11-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-09-06 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مهرابی, معصومه. (1394). تأثیر پیچیدگی بازنمودی فعل فارسی بر زمان پردازش. پژوهش های زبان شناسی, 7(1), 77-92. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6261 | |
| dc.identifier.issn | 2322-3413 | |
| dc.identifier.uri | http://jrl.ui.ac.ir/article_20855.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/201025 | |
| dc.description.abstract | برخی از افعال از نظر بازنمود ذهنی از افعال دیگر پیچیدهترند. این پیچیدگی را میتوان به عواملی معنایی همچون تعداد احتمالات ساختار موضوعی و یا تعداد مشارکان درگیر در کنش آن فعلها در واژگان ذهنی سخنگویان نسبت داد. در این پژوهش فرضیه پیچیدگی ساختار موضوعی مورد نظر آرنز و سوئینی (1995) مبنی بر اینکه تفاوت پردازشی فعلها را میتوان به تعداد نقشهای تتایی (روابط معنایی، تعداد مشارکان) در هر احتمال ساختار موضوعی نسبت داد، در زبان فارسی و بر روی بیست نفر از سخنگویان بومی طبیعی به آزمایش گذاشته شده است. روش آزمونها نیز تصمیمگیری واژگانی چند حسی بوده است. پس از تحلیل آماری نتایج حاصل از آزمونها -با استفاده از آزمون آماری تی- این فرضیه در زبان فارسی به اثبات رسید. نتایج نشان میدهد که آموزش ساختارهای فعلی پیچیده از نظر بازنمود ذهنی منجر به تعمیم قواعد به دادههایی با پیچیدگی کمتر میشود و یادگیری آنها را تسهیل میکند. تلویحات و نتایج ضمنی این تحقیق عبارتند از: معرفی نظریه کارآمد "تاثیر پیچیدگی در درمان آسیبهای زبانی(آفازی) "، ارائه دادههای زبانی عینی که میتوانند در جلسات گفتار درمانی به کار گرفته شوند و به کارگیری آنها تعداد جلسات را کاهش خواهد داد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 351 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه اصفهان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Isfahan | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهش های زبان شناسی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Researches in Linguistics | en_US |
| dc.subject | پیچیدگی بازنمودی فعل | fa_IR |
| dc.subject | فعل فارسی | fa_IR |
| dc.subject | بازنمود ذهنی | fa_IR |
| dc.subject | آسیب زبانی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر پیچیدگی بازنمودی فعل فارسی بر زمان پردازش | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه آیت الله بروجردی، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 77 | |
| dc.citation.epage | 92 | |