نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهرابی, معصومهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:32:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:32:01Z
dc.date.available1399-07-09T01:32:01Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:32:01Z
dc.date.issued2015-03-21en_US
dc.date.issued1394-01-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-26en_US
dc.date.submitted1395-09-06fa_IR
dc.identifier.citationمهرابی, معصومه. (1394). تأثیر پیچیدگی بازنمودی فعل فارسی بر زمان پردازش. پژوهش های زبان شناسی, 7(1), 77-92.fa_IR
dc.identifier.issn2008-6261
dc.identifier.issn2322-3413
dc.identifier.urihttp://jrl.ui.ac.ir/article_20855.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/201025
dc.description.abstractبرخی از افعال از نظر بازنمود ذهنی از افعال دیگر پیچیده­ترند. این پیچیدگی را می‌توان به عواملی معنایی همچون تعداد احتمالات ساختار موضوعی و یا تعداد مشارکان درگیر در کنش آن فعل­ها در واژگان ذهنی سخنگویان نسبت داد. در این پژوهش فرضیه پیچیدگی ساختار موضوعی مورد نظر آرنز و سوئینی (1995)  مبنی بر اینکه تفاوت پردازشی فعل‌ها را می‌توان به تعداد نقش‌های تتایی (روابط معنایی، تعداد مشارکان) در هر احتمال ساختار موضوعی نسبت داد، در زبان فارسی و بر روی  بیست نفر از سخنگویان بومی طبیعی به آزمایش گذاشته شده است. روش آزمون­ها نیز تصمیم‌گیری واژگانی چند حسی بوده است. پس از تحلیل آماری نتایج حاصل از آزمون­ها -با استفاده از آزمون آماری تی- این فرضیه­ در زبان فارسی به اثبات رسید. نتایج نشان می‌دهد که آموزش ساختارهای فعلی پیچیده از نظر بازنمود ذهنی منجر به تعمیم قواعد به داده­هایی با پیچیدگی کمتر می­شود و یادگیری آن­ها را تسهیل می‌کند. تلویحات و نتایج ضمنی این تحقیق عبارتند از: معرفی نظریه کارآمد "تاثیر  پیچیدگی در درمان آسیب­های زبانی(آفازی) "، ارائه داده­های زبانی عینی که می­توانند در جلسات گفتار درمانی به کار گرفته شوند و به کارگیری آن‌ها تعداد جلسات را کاهش خواهد داد.fa_IR
dc.format.extent351
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های زبان شناسیfa_IR
dc.relation.ispartofResearches in Linguisticsen_US
dc.subjectپیچیدگی بازنمودی فعلfa_IR
dc.subjectفعل فارسیfa_IR
dc.subjectبازنمود ذهنیfa_IR
dc.subjectآسیب زبانیfa_IR
dc.titleتأثیر پیچیدگی بازنمودی فعل فارسی بر زمان پردازشfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه آیت الله بروجردی، ایرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage77
dc.citation.epage92


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد