دوره 9, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • ساخت الحاقی: توصیف و پیامدهای نظری 

    کریمی, یادگار؛ نجفی, الهه (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)
    از منظر توصیفی، فرایند الحاق به فرایندی نحوی- ساختواژی اطلاق می­شود که در آن یک حرف اضافه با پیوستن به فعل موضوع جدیدی را به ساختار موضوعی فعل اضافه می‌کند و یا اینکه یک موضوع غیرمستقیم را به موضوع مستقیم فعل بدل می­کند.  ...

  • حرکت خیالی در زبان فارسی: برخی ویژگی‌ها و محدودیّت‌ها 

    رضائی, حدائق؛ دیانتی, معصومه (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)
    حرکت خیالی یکی از سازوکارهای جالب ‌توجّه در زبان است که از طریق آن وضعیّت هستاری ایستا به کمک حرکت توصیف می‌شود و علی‌رغم‌آن‌که جمله، فعلی حرکتی را دربردارد، حرکت واقعی را منتقل نمی‌کند. پژوهش حاضر قصد دارد در وهله اول به ...

  • توالی‌‌های تبادل اطّلاعات در مکالمات افراد ناآشنا (با تکیه بر تحلیل مکالمة مشارکین کردزبان) 

    رضایتی کیشه خاله, محرم؛ احمدپناه, فاتح (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)
    این مقاله با استفاده از مدل و چارچوب تحلیل مکالمة اسونویگ (1999) به بررسی عمده‌ترین توالی‌های زبانی در مکالمات مشارکین ناآشنا می‌پردازد. در این راستا، مکالمه‌های شش مشارک ناآشنای کُردزبان تجزیه و تحلیل شده‌اند. مشارکین ...

  • توزیع نشانة نفی جمله در گویش دشتستانی: رویکردی کمینه‌گرا 

    تفکری رضایی, شجاع؛ مغانی, حسین (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)
    در پژوهش پیش‌رو، توزیع نشانة نفی در سطح جمله در گویش دشتستانی در چارچوب برنامة کمینه‌گرای چامسکی (1995؛ 2001) مورد بررسی قرار گرفته است. در این گویش، نشانة نفی جمله‌ علاوه بر انضمام به فعل خودایستا و فعل کمکی زماندار، در ...

  • هم‌شکلی مسیرنماها در برخی از زبان‌های ایرانی: رویکردی ریزنحو بنیان 

    دبیرمقدم, محمد؛ ناصری, زهره سادات (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)
    مقالة حاضر به بررسی هم­شکلی مسیرنماها در سه زبان فارسی، کردی کرمانشاهی و لری (گویش مینجایی) می­پردازد. این بررسی براساس رویکرد نوین ریزنحو صورت پذیرفته است. از این رو در بخش مقدمه به تفصیل به معرفی این رویکرد و نیز آثار ...

  • شناسنامه علمی: سال نهم، شماره اول، شماره ترتیبی 16، بهار و تابستان 1396 

    پدیدآور نامشخص (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)

  • مقایسۀ پدیدۀ مکث در بیان شفاهی روایت در میان زنان و دختران 

    اخلاقی, الهام؛ شریفی, شهلا؛ ایزانلو, علی (دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan, 2017-08-23)
    در بیان روایت سخنگویان از یک واحد آگاهی به واحد آگاهی دیگر تفاوت­های نشانداری از خود نشان می­دهند. میزان تغییر در فضای روایت (فضا، زمان، افراد و فعالیت پس­زمینه­ای) منجر به تفاوت در میزان مکث می­شود. آنچه در پردازش مکث در ...