بررسی مقایسهای روابط علم و دین در الهیات جدید مسیحی (با تاکید بر آرای مک گراث، باربور و پیترز)
(ندگان)پدیدآور
احمدی, فاطمهآیت اللهی, حمیدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله به بررسی روابط متصور یا محقق میان علم و دین از دیدگاه آلیسترمک گراث، باربور و پیترز پرداخته، با برشمردن نقاط اشتراک و افتراق، دیدگاههای آنها با یکدیگر مقایسه میشود. سپس مدلهایی از آرای هر یک از این متفکران درباره روابط محقق میان علم و دین ارائه و نقاط افتراق و اشتراک آنها بررسی میشود و در نهایت جدولی، برای تبیین تعامل یا رویارویی تاریخی میان علم و دین در قرون وسطی، قرن ??، ?? و ?? ارائه میگردد. باربور به وجود چهار رابطه (گفتگو، استقلال، تعارض و همبستگی) میان علم و دین قائل است و خود به رابطه همبستگی میان این دو باور دارد. پیترز به وجود هشت رابطه (علمگرایی، امپریالیسم علمی، اقتدارگرایی دینی، خلقت گرایی علمی، نظریه دوزبانی، توافق فرضیهای، همپوشانی اخلاقی و عصر جدید معنویت) اشاره دارد و خود به رابطه توافق فرضیهای برایگفتگو اذعان دارد. مکگراث هم به وجود سه رابطه اشاره دارد و خود رابطه گفتگو میان این دو را تصدیق میکند.
کلید واژگان
تعارضتمایز
دین
علم
گفت وگو
مدلهای تعامل علم و دین
همبستگی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-09-231388-07-01
ناشر
دانشگاه تهرانUniversity of Tehran
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطباییاستاد دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2228-55632588-4816




