دوره 46, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
جنبشهای نوپدید معنوی: دین یا عرفان؟
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-04-21)برای یافتن گویاترین تعبیر معنویتگراییهای نوپدید، ابتدا باید معنای دین و عرفان را به درستی بررسی کنیم. به نظر میرسد «دین»، تجربة مواجهه با امر قدسی است و لزوم هماهنگی انسان با آن و این مواجهه و هماهنگی، در مجموعة منسجمی ...
-
تحلیل انتقادی دیدگاه مکتب تفکیک در مورد رهیافت عقلگرایانۀ فلسفی به دین
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-04-21)مکتب تفکیک بهکارگیری عقل و استدلهای فلسفی را در فهم گزارهها، مدعیات و باورهای دینی به طور جدی رد کرده است. پیروان این مکتب رهیافت عقلگرایانۀ فلسفی در باب فهم دین را کاملاً متضاد با دینداری و ایمان معرفی و معرفت صحیح ...
-
بررسی و نقد جریان جبرگرایی عرفانی در دفاع از ابلیس
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-04-21)پژوهش و تحقیق در خصوص مسئلة ابلیس همواره برای متفکران، اهمیت فوقالعادهای داشته است و در این میان، عارفان مسلمان با رویکرد تأویلی و برداشتهایی بر پایة معرفت ذوقی و شهودی و با بیانی رمزی و شطحی جایگاه منحصر به فردی را به ...
-
مقایسة مفهوم صالح در قرآن با مفهوم صدیق در مزامیر داوود
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-04-21)قرآن کریم در آیة 105 سورة انبیا از زبور این گونه نقل میکند: «صالحان زمین را به ارث میبرند.» در کتاب مقدس، مشابه این نقل قول را میتوان در میزمور 37:29 یافت: צַדִּיקִיםיִֽירְשׁוּ־אָרֶץוְיִשְׁכְּנוּלָעַדעָלֶֽיהָ. مقایسة ...
-
تطبیق رَدا در ادبیات یارسان با رَتا (راتا) در آیین زرتشتی
(دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, 2013-04-21)در متون مقدس آیین یاری با چند اصل اخلاقی مؤکد روبهرویم که به صورت مکرر در طول زمان از زبان پیران این آیین بیان شدهاند. این اصول اخلاقی عبارتاند از راستی، پاکی، نیستی و رَدا. در این مقاله سعی شده است ریشة واژة رَدا در ...



