نقد و بررسی دلایل انقطاع عذاب جهنّم از نظر ابن عربی و ملاصدرا
(ندگان)پدیدآور
ابوالبرکات دیباجی, سید احمدگلی فروشانی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تقریباً همهی دانشمندان مسلمان، اعم از فیلسوف، متکلّم، عارف و مفسّر، در اصلِ جاودانگی و خلود در دوزخ اتّفاقنظر دارند، امّا اینکه خلود در دوزخ مستلزم عذاب دائم و ابدی است یا با انقطاع عذاب نیز میتواند همراه باشد مسألهای است که محلّ تشتّت آرا و انظار واقع شده است. ابنعربی و، به تبع او، ملاصدرا معتقدند هیچ ملازمهای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد، بلکه با توجّه به مقتضای قاعدهی امتناع قسر دائم و اکثری و با توجّه به مسألهی شمول رحمت واسعهی الاهی نسبت به همهی موجودات، عذاب مخلّدین در دوزخ اجل مسمّی و مدّت معیّن دارد و پس از سپری شدن این مدّت، دوزخیان از نعیمی که متفاوت با نعیم بهشتیان است بهرهمند میشوند، بدین صورت که طبیعت ناریّه پیدا میکنند و دیگر احساس سوزش و رنج و عذاب نمیکنند. امّا این نظر با آیات قرآن کریم و احادیثی که اهل دوزخ را در عذاب الاهی مخلّد میدانند، سازگار نیست. این مقاله به بحث و بررسی ادلّهای که ابنعربی و ملاصدرا برای اثبات این نظریه فراهم آوردهاند و نقدهایی که بر آن وارد است میپردازد و سپس آیات قرآنی و احادیثی از اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار میگیرد و سرانجام نظر نهایی ملاصدرا بیان میشود که مطابق با آیات و روایات است.
کلید واژگان
انقطاع عذابخلود
جهنم
فطرت توحیدی
ابن عربی
ملاصدرا
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2011-07-231390-05-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه فیض الاسلام خمینی شهرکارشناس ارشد فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد




