بررسی تطبیقی خاستگاه و غایت رنج در آموزههای بودا و عهدین
(ندگان)پدیدآور
زروانی, مجتبیخوشقانی, ندانوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رنج به عنوان ادراکی انفسی و برخاسته از شرایطی نامطلوب، در مکاتب دینی، به ویژه از جهت خاستگاه و غایت آن، موضوع توجه قرار گرفته است. از این میان، دینِ انسانمحوری چون بودیسم در همهی شاخههایش به واقعیت و علت رنج پرداخته، خاستگاه آن را در خود انسان مییابد و در صدد ارائهی راهکاری است که نجات از همهی رنجها فراهم آید؛ اما از غایت و هدف رنج در جهان چیزی نمیگوید، چراکه به موجودی غایتمند در هستیشناسی خود باور ندارد که بخواهد برای فعلش نیز هدف و غایتی فرض نماید. اما در عهدین، به عنوان متنی خداباور، خاستگاه رنج از سه علت خارج نیست: یا متوجه فعل انسان است، که برای مثال، ناشی از سوء استفاده از اختیار و ارتکاب گناه اوست، یا به فعل خدایی غایتمند و اخلاقمند برمیگردد یا از فعل خدایی بیغایت و ارادهمحور ناشی میشود. در این صورت، غایتمند بودن یا نبودن خداوند در رنجور ساختن بندگان، رابطهی تنگاتنگی با صفات وی دارد. از اینرو برای رنج، در عهدین، هم علت فاعلی مشهود است و هم علت غایی؛ هم خاستگاه وجود دارد و هم غایت، به خلاف بودیسم، که فقط از خاستگاه رنج و راه نجات از آن سخن میراند و با مابعدالطبیعه کاری نداشته و در صدد تبیین غایتمندی جهان و رنجهای موجود در آن نیست.
کلید واژگان
علت و غایت رنجبودا
عهدین
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2012-01-211390-11-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تهراندانشجوی کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه تهران




