فلسفه ی قاره ای و تأثیر آن بر فلسفه ی تعلیم و تربیت
(ندگان)پدیدآور
توسلی, طیبهنوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فلسفهی قارّهای نامی است که در عصر حاضر، بر یکی از دو بینش فلسفی غالب در مغرب زمین بنا نهاده شده است و این نامگذاری بدان جهت است که این دیدگاه عمدتاً در قارهی اروپا و در تفسیری دقیقتر، در کشورهای غیر انگلیسیزبان، مانند فرانسه و آلمان رشد یافته است. فلسفهی قارّهای به مباحث وجودی، اخلاقی، اجتماعی و به طور کلی، موضوعات انسانشناختی میپردازد و در همین مباحث و موضوعات، بر فلسفهی تعلیم و تربیت تأثیر داشته است. پاسخ به سؤالِ «مهمترین ویژگیهای فلسفهی قارّهای چیست و چه تأثیری بر فلسفهی تعلیم و تربیت داشته است؟» مهمترین هدفی است که مقالهی حاضر دنبال میکند. روش مطالعه در این تحقیق، از نوع مطالعات نظری استنتاجی است که بررسی، تحلیل و استنتاجِ مباحث، پایههای اصلی این روش به حساب میآیند. نتایج حاصل از تحقیق، نشانگر آن است که فلسفهی قارّهای با اندیشههای هگل شروع میشود و تا جدیدترین دیدگاههای مطرح در عصر کنونی، یعنی پساساختارگرایی و پستمدرنیسم ادامه مییابد. فیلسوفان قارّهای دارای اندیشههای گوناگون و متکثری هستند که در شاخههای متفاوتِ این دیدگاه تبلور یافته است. در این مقاله، به تحقیق و تفحص در خصوص دیدگاهها و بینشهایی در فلسفهی قارّهای پرداخته شده است که بر فلسفهی تعلیم و تربیت تأثیر داشتهاند. فیلسوفان قارّهای به اکثر موضوعات تربیتی، مانند تربیت اجتماعی، تربیت فردی، تربیت اخلاقی و مشکلات و موضوعات نظامهای آموزشی، پرداختهاند و تفاوت در اندیشههای آنان مربوط به شاخههای مختلف از فلسفهی قارّهای است.
کلید واژگان
فلسفه ی قارهایفلسفه ی اجتماع
فلسفه ی هستی
فلسفه های جدید
فلسفه ی تعلیم و تربیت
فلسفه ی تحلیلی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2012-10-221391-08-01




