مرور دوره 17, شماره 65 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
-
آزمایش فکری گالیله دربارهی اصل لختی و موضع علامه طباطبایی و شهید مطهری در باب آن
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)در این مقاله، به بررسی دیدگاه دو فیلسوف مسلمان دربارهی میزان اعتبار آزمایش فکری گالیله (۱۵۶۴ - ۱۶۴۲م) برای اثبات قانون لختی پرداختهایم. علامه طباطبایی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ش) و شهید مطهری (۱۲۹۸ - ۱۳۵۸ش) مستقیماً به رد آزمایش ...
-
بررسی ملاکهای صحت و سقم مکاشفات از منظر دو مکتب ابنعربی و صدرالمتألهین
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)انسان میتواند با پرورش و هدایت قوای ظاهری و باطنی خویش با عوالم هستی ارتباط حضوری برقرار کند و به مکاشفه حقایق آن عوالم بپردازد. اما گاهی تأثیر نامناسب قوای انسانی بر یکدیگر از یک سو و دخالت شیطان و هواهای نفسانی از سوی ...
-
تحلیل علم حصولی از منظر معرفتشناختی
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)از آنجا که در بعد معرفتشناختی، محوریت با ذهن و فاعل شناسا است و قوام علم حصولی نیز به صورت ذهنی و شیء خارجی است، بر این اساس، بررسی معرفتشناسانهی علم حصولی در سه بخش رابطهی ذهن با صورت ذهنی و شیء خارجی به شکل توأمان، ...
-
حقیقت و رستگاری در آموزههای ذن بودیسم
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)داستانهای عجیب و جملات نامتعارفی که از اساتید ذن نقل میشود و سبک زندگی توأم با آرامش و سادگی راهبان ذن و نظم، کوشایی و پیشرفت کشور ژاپن در قرن اخیر، که به اندیشههای ذن بودایی منسوب میگردد، این مکتب را به یکی از موضوعات ...
-
مقایسهی انتقادی آرای ولفگنگ اسمیت و ملاصدرا دربارهی علم به خارج (با تأکید بر ابصار)
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)یکی از مباحث مهم در فلسفه، چگونگی علم به اشیاء خارجی مخصوصاً ادراک بصری است. ولفگنگ اسمیت، ریاضیدان، فیزیکدان،فیلسوف علم و متافیزیکدان آمریکایی همنوا با فیلسوف شهیر اسلامی، شیخ اشراق، پس از سعی در نقد ثنویت دکارتی و ...
-
نحوهی اتصاف ذات الهی به صفات کمالی از دیدگاه علامه طباطبایی
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)علامه طباطبایی در آثار خود، دیدگاههای متفاوتی دربارهی نحوهی اتصاف ذات الهی به صفات کمالی دارد: الف) عینیتِ صفات با یکدیگر و با ذات الهی، ب) عینیت یک طرفه، ج) عینیت مفهومی و مصداقی ذات الهی با صفات. چنین بهنظر میرسد ...
-
هستیشناسی «معشوق معدوم» ابنعربی و ثمرات معرفتی و سلوکی آن
(دانشگاه شیراز, 2018-02-20)ابنعربی با تفطّن به اصل وحدت وجود، به طرح رهیافت معشوق معدوم همت میگمارد. وی بنابر اصل وحدت وجود، دورویکرد عمده به معشوق دارد: اولاً نگاه او به معشوق نگاهی ابژکتیو و وجودی است؛ ثانیاً معشوق ازلی که در مقام غیبالغیوبی، ...



