مرور دوره 17, شماره 65 بر اساس عنوان

  • آزمایش فکری گالیله درباره‌ی اصل لختی و موضع علامه طباطبایی و شهید مطهری در باب آن 

    حسینی, سید علی (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    در این مقاله، به بررسی دیدگاه دو فیلسوف مسلمان درباره‌ی میزان اعتبار آزمایش‌ فکری گالیله (۱۵۶۴ - ۱۶۴۲م) برای اثبات قانون لختی پرداخته‌ایم. علامه طباطبایی (۱۲۸۱ - ۱۳۶۰ش) و شهید مطهری (۱۲۹۸ - ۱۳۵۸ش) مستقیماً به رد آزمایش ...

  • بررسی ملاک‌های صحت و سقم مکاشفات از منظر دو مکتب ابن‌عربی و صدرالمتألهین 

    محمد؛ جمشیدی راد, محمد صادق (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    انسان می‌تواند با پرورش و هدایت قوای ظاهری و باطنی خویش با عوالم هستی ارتباط حضوری برقرار کند و به مکاشفه حقایق آن عوالم بپردازد. اما گاهی تأثیر نامناسب قوای انسانی بر یکدیگر از یک سو و دخالت شیطان و هواهای نفسانی از سوی ...

  • تحلیل علم حصولی از منظر معرفت‌شناختی 

    لاجوردی, مهدی؛ حاج حسینی, مرتضی (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    از آن‌جا که در بعد معرفت‌شناختی، محوریت با ذهن و فاعل شناسا است و قوام علم حصولی نیز به صورت ذهنی و شیء خارجی است، بر این اساس، بررسی معرفت‌شناسانه‌ی علم حصولی در سه بخش رابطه‌ی ذهن با صورت ذهنی و شیء خارجی به شکل توأمان، ...

  • حقیقت و رستگاری در آموزه‌های ذن بودیسم 

    پیاده کوهسار, ابوالقاسم (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    داستان‌های عجیب و جملات نامتعارفی که از اساتید ذن نقل می‏شود و سبک زندگی توأم با آرامش و سادگی راهبان ذن و نظم، کوشایی و پیشرفت کشور ژاپن در قرن اخیر، که به اندیشه‌های ذن بودایی منسوب می‌گردد، این مکتب را به یکی از موضوعات ...

  • مقایسه‌ی انتقادی آرای ولفگنگ اسمیت و ملاصدرا درباره‌ی علم به خارج (با تأکید بر ابصار) 

    مطلبی, سید مسعودرضا؛ صادقی, حسن؛ ارشد ریاحی, علی (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    یکی از مباحث مهم در فلسفه، چگونگی علم به اشیاء خارجی مخصوصاً ادراک بصری است. ولفگنگ اسمیت، ریاضی‌دان، فیزیک‌دان،فیلسوف علم و متافیزیک‌دان آمریکایی هم‌نوا با فیلسوف شهیر اسلامی، شیخ اشراق، پس از سعی در نقد ثنویت دکارتی و ...

  • نحوه‌ی اتصاف ذات الهی به صفات کمالی از دیدگاه علامه طباطبایی 

    باروتی, مریم؛ اکبریان, رضا (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    علامه طباطبایی در آثار خود، دیدگاه‌های متفاوتی درباره‌ی نحوه‌ی اتصاف ذات الهی به صفات کمالی دارد: الف) عینیتِ صفات با یکدیگر و با ذات الهی، ب) عینیت یک طرفه، ج) عینیت مفهومی و مصداقی ذات الهی با صفات. چنین به‌نظر می‌رسد ...

  • هستی‌شناسی «معشوق معدوم» ابن‌عربی و ثمرات معرفتی و سلوکی آن 

    مرجانی, احمد؛ ابراهیمی, حسن (دانشگاه شیراز, 2018-02-20)
    ابن‌عربی با تفطّن به اصل وحدت­ وجود، به طرح رهیافت معشوق معدوم همت می‌گمارد. وی بنابر اصل وحدت وجود، دورویکرد عمده به معشوق دارد: اولاً نگاه او به معشوق نگاهی ابژکتیو و وجودی است؛ ثانیاً معشوق ازلی که در مقام غیب‌الغیوبی، ...