دوره 13, شماره 48
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
تحقیق انتقادی «شیء فی نفسه» در نظریهی معرفت کانت
(دانشگاه شیراز, 2013-10-23)مفسران کانت با توجه به مکتوبات وی دربارهی «شیء فی نفسه» دو تفسیر کاملاً متفاوت ارائه کردهاند. تفسیر اول «شیء فی نفسه» را مثبت تلقی کرده، آن را «موجود» میداند و «علت» پدیدار به شمار میآورد. تفسیر دوم، «شیء فی نفسه» را ...
-
نظریهی تفسیری ابن عربی
(دانشگاه شیراز, 2013-10-23)ابنعربی، معروف به شیخ اکبر، چهرهی برجستهی عرفان اسلامی در زمینههای تفسیری و تأویلی دارای آرای ویژهای است که بررسی و شناخت این آرای منوط به درک صحیح نظریّهی تفسیر او است. نظریهی تفسیر او در صدد بیان مبانی، اصول و روش ...
-
آرای هراکلیتوس دربارهی جنبش ذاتی طبیعت و مقایسهی آن با دیدگاه ملاصدرا
(دانشگاه شیراز, 2013-10-23)از جمله مباحثی که همواره در طول تاریخ فلسفه، محل بحث و گفتوگو بوده، مسألهی جنبش ذاتی طبیعت یا به تعبیر عامتر، صیرورت و دگرگونی آن است. تا آنجا که تاریخ فلسفه نشان میدهد، اندیشهی فیلسوفان همواره میان ثبات و تغییر، ...
-
نقد و بررسی ناواقعگرایی در باب خدا در اندیشهی دان کیوپیت
(دانشگاه شیراز, 2013-10-23)در یک تقسیمبندی کلان، دو گونه فلسفهی دین داریم: فلسفهی دین واقعگرا و فلسفهی دین ناواقعگرا. دان کیوپیت متأله انگلیسی، معتقد است دوران شکوفایی واقعگرایی افلاطونی سپری شده است و ایمان دینی باید مدرنیزه شود. او معتقد ...



