دوره 13, شماره 48

 

ارسال های اخیر

  • تحقیق انتقادی «شیء فی نفسه» در نظریه‌ی معرفت کانت 

    اصلانی, محمد (دانشگاه شیراز, 2013-10-23)
    مفسران کانت با توجه به مکتوبات وی درباره‏ی «شیء فی نفسه» دو تفسیر کاملاً متفاوت ارائه کرده‏اند. تفسیر اول «شیء فی نفسه» را مثبت تلقی کرده، آن را «موجود» می‏داند و «علت» پدیدار به شمار می‏آورد. تفسیر دوم، «شیء فی نفسه» را ...

  • نظریه‌ی تفسیری ابن عربی 

    مسایلی, احمد؛ عابدی, احمد (دانشگاه شیراز, 2013-10-23)
    ابن‌عربی، معروف به شیخ اکبر، چهره‌ی برجسته‌ی عرفان اسلامی در زمینه‌های تفسیری و تأویلی دارای آرای ویژه‌ای است که بررسی و شناخت این آرای منوط به درک صحیح نظریّه‌ی تفسیر او است. نظریه‌ی تفسیر او در صدد بیان مبانی، اصول و روش ...

  • آرای هراکلیتوس درباره‌ی جنبش ذاتی طبیعت و مقایسه‌ی آن با دیدگاه ملاصدرا 

    سیدمظهری, منیره (دانشگاه شیراز, 2013-10-23)
    از جمله مباحثی که همواره در طول تاریخ فلسفه، محل بحث و گفت‌وگو بوده، مسأله‌ی جنبش ذاتی طبیعت یا به تعبیر عام‌تر، صیرورت و دگرگونی آن است. تا آن‌جا که تاریخ فلسفه نشان می‌دهد، اندیشه‌ی فیلسوفان همواره میان ثبات و تغییر، ...

  • نقد و بررسی ناواقع‌گرایی در باب خدا در اندیشه‌ی دان کیوپیت 

    مهدوی, عباس؛ قائمی‌نیا, علیرضا (دانشگاه شیراز, 2013-10-23)
    در یک تقسیم‌بندی کلان، دو گونه فلسفه‌ی دین داریم: فلسفه‌ی دین واقع‌گرا و فلسفه‌ی دین ناواقع‌گرا. دان کیوپیت متأله انگلیسی، معتقد است دوران شکوفایی واقع‌گرایی افلاطونی سپری شده است و ایمان دینی باید مدرنیزه شود. او معتقد ...