دوره 11, شماره 41
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
پیامد کلامی نظام معرفتی پسامدرن
(دانشگاه شیراز, 2012-01-21)ارائهی تفسیر جدید از شناخت در عصر پسامدرن سبب تغییر جهانبینی در فرهنگ غرب گردید. این دوره اگرچه دربردارندهی عناصر فکری مختلفی است، نویسنده بحث خود را محدود به جزء معرفتی دورهی مذکور مینماید. نویسنده بر آن است تا ضمن ...
-
جستاری در مقایسهی میان ادلهی بقا و خلود نفس نزد افلاطون و متفکران مسلمان
(دانشگاه شیراز, 2012-01-21)یکی از مباحث مهم در فلسفهی افلاطون، مسألهی بقا و خلود نفس است. افلاطون از طرفداران نظریهی اصالت روح است که در مقابلِ مادیمذهبان و نیز قائلان به شبهپدیدارانگاریِ نفس قرار میگیرد. افلاطون دربارهی بقا و خلود نفس، ...
-
فخر رازی بر سر دو راهی جبر و اختیار
(دانشگاه شیراز, 2012-01-21)مسألهی جبر و اختیار یکی از مسایل مهم در حوزهی افعال الاهی است که همواره ذهن انسانها را از ابتدای تاریخ تاکنون به خود مشغول داشته است. در این میان، جهمیه را طرفداران جبر محض، اشاعره را طرفداران جبر محض در یک مرحله و ...
-
بررسی تطبیقی خاستگاه و غایت رنج در آموزههای بودا و عهدین
(دانشگاه شیراز, 2012-01-21)رنج به عنوان ادراکی انفسی و برخاسته از شرایطی نامطلوب، در مکاتب دینی، به ویژه از جهت خاستگاه و غایت آن، موضوع توجه قرار گرفته است. از این میان، دینِ انسانمحوری چون بودیسم در همهی شاخههایش به واقعیت و علت رنج پرداخته، ...
-
رویکرد پدیدارشناسانهی سید حیدر آملی و رودلف اتّو به «امرقدسی»
(دانشگاه شیراز, 2012-01-21)چکیده آنچه پدیدهی دین را از سایر پدیدهها متمایز میسازد قداست آن است. موضوع اصلی این نوشتار بررسی رویکرد پدیدارشناسانهی دو اندیشمند دینشناسِ خداباورِ مسلمان و مسیحی، یعنی سید حیدرآملی و رودلف اتّو (1869-1937) به ...



