نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصادقی نیا, ساراfa_IR
dc.contributor.authorحصاری, الهامfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T17:23:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T17:23:16Z
dc.date.available1399-07-08T17:23:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T17:23:16Z
dc.date.issued2018-03-21en_US
dc.date.issued1397-01-01fa_IR
dc.date.submitted2017-11-22en_US
dc.date.submitted1396-09-01fa_IR
dc.identifier.citationصادقی نیا, سارا, حصاری, الهام. (1397). بررسی جایگاه واقع‌نگاری تزیینات کاشی‌کاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگاره‌های بهزاد). هنر اسلامی, 14(29), 229-252. doi: 10.22034/ias.2018.91838fa_IR
dc.identifier.issn1735-708X
dc.identifier.issn2676-7759
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2018.91838
dc.identifier.urihttp://www.sysislamicartjournal.ir/article_91838.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19783
dc.description.abstractمطالعاتی که تاکنون درباره آثار نگارگری مکتب هرات انجام شده، بیشتر از جنبه زیبایی­شناسانه آن بوده و کمتر از منظر واقع­گرایانه به آنها توجه شده­است. یکی از ویژگی­های واقع­گرایانه در نگاره­های این مکتب، بازتاب معماری اسلامی و عناصر تزیینی وابسته به­آن است. کم­توجهی به بررسی عناصر تزیینی در نگاره­ها از این پیش­فرض ناشی شده که نگارگری ایران عمدتا عالم مثال را نشان می­دهد و از واقعیت مشهود فاصله بسیار دارد. در مقاله حاضر تلاش گردیده تا با کنار گذاشتن پیش فرض موجود، به بررسی میزان واقع­گرایی تزیینات کاشی­کاری نگاره­های بهزاد پرداخته شود. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای داده­های کتابخانه­ای انجام شده است. بدین منظور تزیینات کاشی­کاری 8 نگاره بهزاد انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس میان هر یک از تزیینات شناسایی شده با تزیینات مشابه در بناهای پابرجا از عهد تیموری مقایسه تطبیقی صورت گرفته است. نتایج بیانگر آن است که اغلب تزیینات کاشی­کاری نگاره­ها از لحاظ فرم، ساختار و رنگ متاثر از بناهای واقعی دوران تیموری است و انواع رایج تزیینات به کار برده شده در نگاره ها با تطبیق نقوش تزیینی و دقت در ساختار، کاشی­های زیر لعاب، معرق هندسی، تک­رنگ هندسی و پس از آن گره‌چینی آجر و هفت رنگ می باشد. این در حالی است که برخی دیگر از انواع کاشی­کاری­های رایج عصر تیموری همچون هندسی زیرلعاب، معرق گل و بوته، معقلی هندسی و بنایی در نگاره‌های بهزاد به کاربرده نشده است.fa_IR
dc.format.extent1333
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه مطالعات هنراسلامیfa_IR
dc.publisherThe Institute of Islamic Art Studiesen_US
dc.relation.ispartofهنر اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofIslamic Art Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/ias.2018.91838
dc.subjectتزیینات کاشی کاریfa_IR
dc.subjectعهد تیموریfa_IR
dc.subjectمکتب هراتfa_IR
dc.subjectنگاره بهزادfa_IR
dc.subjectواقع گراییfa_IR
dc.titleبررسی جایگاه واقع‌نگاری تزیینات کاشی‌کاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگاره‌های بهزاد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد معماری اننشگاه آزاد شیرازfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue29
dc.citation.spage229
dc.citation.epage252


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد