| dc.contributor.author | صادقی نیا, سارا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حصاری, الهام | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T17:23:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T17:23:16Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T17:23:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T17:23:16Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-11-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-09-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صادقی نیا, سارا, حصاری, الهام. (1397). بررسی جایگاه واقعنگاری تزیینات کاشیکاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگارههای بهزاد). هنر اسلامی, 14(29), 229-252. doi: 10.22034/ias.2018.91838 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-708X | |
| dc.identifier.issn | 2676-7759 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/ias.2018.91838 | |
| dc.identifier.uri | http://www.sysislamicartjournal.ir/article_91838.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/19783 | |
| dc.description.abstract | مطالعاتی که تاکنون درباره آثار نگارگری مکتب هرات انجام شده، بیشتر از جنبه زیباییشناسانه آن بوده و کمتر از منظر واقعگرایانه به آنها توجه شدهاست. یکی از ویژگیهای واقعگرایانه در نگارههای این مکتب، بازتاب معماری اسلامی و عناصر تزیینی وابسته بهآن است. کمتوجهی به بررسی عناصر تزیینی در نگارهها از این پیشفرض ناشی شده که نگارگری ایران عمدتا عالم مثال را نشان میدهد و از واقعیت مشهود فاصله بسیار دارد. در مقاله حاضر تلاش گردیده تا با کنار گذاشتن پیش فرض موجود، به بررسی میزان واقعگرایی تزیینات کاشیکاری نگارههای بهزاد پرداخته شود. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی و بر مبنای دادههای کتابخانهای انجام شده است. بدین منظور تزیینات کاشیکاری 8 نگاره بهزاد انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است. سپس میان هر یک از تزیینات شناسایی شده با تزیینات مشابه در بناهای پابرجا از عهد تیموری مقایسه تطبیقی صورت گرفته است. نتایج بیانگر آن است که اغلب تزیینات کاشیکاری نگارهها از لحاظ فرم، ساختار و رنگ متاثر از بناهای واقعی دوران تیموری است و انواع رایج تزیینات به کار برده شده در نگاره ها با تطبیق نقوش تزیینی و دقت در ساختار، کاشیهای زیر لعاب، معرق هندسی، تکرنگ هندسی و پس از آن گرهچینی آجر و هفت رنگ می باشد. این در حالی است که برخی دیگر از انواع کاشیکاریهای رایج عصر تیموری همچون هندسی زیرلعاب، معرق گل و بوته، معقلی هندسی و بنایی در نگارههای بهزاد به کاربرده نشده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1333 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | موسسه مطالعات هنراسلامی | fa_IR |
| dc.publisher | The Institute of Islamic Art Studies | en_US |
| dc.relation.ispartof | هنر اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Islamic Art Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/ias.2018.91838 | |
| dc.subject | تزیینات کاشی کاری | fa_IR |
| dc.subject | عهد تیموری | fa_IR |
| dc.subject | مکتب هرات | fa_IR |
| dc.subject | نگاره بهزاد | fa_IR |
| dc.subject | واقع گرایی | fa_IR |
| dc.title | بررسی جایگاه واقعنگاری تزیینات کاشیکاری عهد تیموری در نگارگری مکتب هرات(با نگرش موضوعی به نگارههای بهزاد) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار دانشکده هنر دانشگاه دامغان | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد معماری اننشگاه آزاد شیراز | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 29 | |
| dc.citation.spage | 229 | |
| dc.citation.epage | 252 | |