طراحی الگوی فرآیندی کیفیت اجرای برنامۀ تعالی مدیریت مدرسه
(ندگان)پدیدآور
رستمی آلیله, ترحمنامور, یوسفستاری, صدرالدینراستگو, اعظمنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اجرای پژوهش، از رویکرد کیفی به روش نظریة داده بنیاد استفاده گردید. در اجرای پژوهش، از رویکرد کیفی به روش نظریة داده بنیاد استفاده گردید.همچنین 20 نفر از ناظران و مجریان برنامه تعالی با روش نمونهگیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری انتخاب گردید. برای جمع آوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها، با روش کدگذاری سیستماتیک سه مرحلهای (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) صورت گرفت و مقولهها که اجزای مختلف مدل را تشکیل میدادند، در شش طبقه دستهبندی شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد مقوله؛ کیفیت اجرای برنامه تعالی متأثّر از عوامل علّی نظیر؛ وضعیت منابع مالی و انسانی مدارس و میزان اهتمام متولیان امر در برنامهریزی و اجرای برنامه تعالی است. همچنین می-توان با تدبیر راهبردهای مطلوب نظیر؛ آموزش نیروی انسانی، سلامت سازمانی و سودمندی معلمان اجرای برنامه را تسهیل نمود که این عوامل خود از شرایط زمینهای مانند؛ فرهنگ سازمانی، نقش اولیاء و عوامل محیطی و شرایط مداخلهگر نظیر؛ سبک مدیریت و رهبری و ویژگیهای مدیر تأثیر میپذیرند، و در نهایت اجرای برنامه تعالی به پیامدهایی مانند؛ برنامه محوری، خودارزیابی، مدرسه محوری و کیفیت جامع در مدرسه منجر میشود.
کلید واژگان
برنامه تعالیمدیریت مدرسه
مدل فرآیندی
کیفیت اجرایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-06-211399-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
شاپا
2538-47242538-4732




