پیش بینی عدالت سازمانی ادراک شده معلمان بر اساس مؤلفه های فرهنگ سازمانی: راهبردی برای بهبود مدیریت مدرسه
(ندگان)پدیدآور
نجفی, حبیبهخالق خواه, علینوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش، مطالعهای توصیفی- همبستگی بود. جامعه موردمطالعه، معلمان مدارس منطقه 4 تبریز به تعداد 110 نفر بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. حجم نمونه بهوسیله جدول کرجسی- مورگان به تعداد 86 نفر برآورد شد. جهت جمعآوری دادهها از دو عدد پرسشنامه استاندارد، فرهنگسازمانی (Denison, 2000) و عدالت سازمانی (Morman, 1995 & Nihoff) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، t تک نمونهای، آنوا و رگرسیون انجام گردیده است. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین مؤلفههای فرهنگسازمانی و عدالت سازمانی بهجز مؤلفه انطباقپذیری همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. تجزیهوتحلیل واریانس (آنوا) نشان داد که بین فرهنگسازمانی و عدالت سازمانی ازنظر سابقه خدمت و سطح تحصیلات تفاوت معناداری وجود ندارد. رگرسیون نشان داد که ابعاد : - تعهد به مشارکت، سازگاری و رسالت- قادر هستند به میزان 3/17 درصد از کل واریانس عدالت ادارک شده را تبیین نمایند که بالاترین آن مربوط به تعهد به مشارکت میباشد. وضعیت فرهنگسازمانی و ادراک عدالت ازنظر معلمان پایینتر از حد متوسط میباشد و مدیریت مدرسه باید در جهت تقویت ابعاد هر دو مؤلفه برای افزایش کارایی مدرسه تلاش نماید.
کلید واژگان
عدالت سازمانیرسالت
تعهد به مشارکت
سازگاری
انطباق پذیری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشیار، دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه محقق اردبیلی.
شاپا
2538-47242538-4732




