بررسی عوامل مؤثر بر میزان بکارگیری مدیران مدارس از مدیریت دانش
(ندگان)پدیدآور
آداک, موسیآداک, کاملنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس متوسطه(اول و دوم) شهرستان مریوان در سال تحصیلی 96- 95 تشکیل میدهد که تعداد آنها برابر با 82 نفر(66 نفر مرد،16 نفر زن) میباشد و بر اساس جدول نمونه گیری مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی، 66 نفر به عنوان نمونه پژوه ش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل یک نمونه پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش است که روایی آن توسط جمعی از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق فرمول آلفای کرانباخ برابر با 83/0بود. تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف استاندارد و نیز آزمونهای آماری کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون t تک گروهی، آزمون تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t مستقل و با به کارگیری نرم افزار آماری 19 SPSS انجام شده است. به طور کلی یافتهها نشان داد که توجه به مدیریت دانش در بین مدیران مدارس بالاتر از حد متوسط بوده است و در حد نسبتاً خوبی قرار دارد. همچنین نتایج بیانگر آن بود که بین دیدگاه مدیران از لحاظ میزان توجه به مدیریت دانش بر اساس جنسیت، سابقه خدمت و نیز میزان تحصیلات تفاوت وجود ندارد. در نهایت بر اساس یافتهها، چهار عامل کلی شامل: عوامل شخصی و فردی، عوامل سازمانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و عوامل مربوط به نظام آموزشی در به کارگیری موثر مدیریت دانش در مدرسه نقش دارد.
کلید واژگان
مدیریت دانشمدیران مدارس
شهرستان مریوان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-03-211398-01-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایراندانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
شاپا
2538-47242538-4732




