تأثیر آموزش معنویت بر تعهد سازمانی، نگهداشت نیروی انسانی و اشتیاق شغلی مدیران مدارس ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
ناعمی, علی محمدنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کمی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی بوده و بر اساس ماهیت و روش انجام کار، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری را تمامی مدیران مدارس ابتدایی سبزوار در سال 94-1395 به تعداد 73 نفر تشکیل دادند که تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش، آموزش معنویت را طی 10 جلسه90 دقیقهای دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخلهای نداشت. بعد از اتمام آموزش از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. گردآوری دادهها با پرسشنامههای تعهد سازمانی، نگهداشت نیروی انسانی و اشتیاق شغلی انجام شد که روایی و پایایی آنها مطلوب گزارششده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیل کواریانس با کمک نرمافزار SPSS21 انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش معنویت بر تعهد سازمانی، نگهداشت نیروی انسانی و اشتیاق شغلی مؤثر است. همچنین آموزش معنویت واریانس تعهد سازمانی، نگهداشت نیروی انسانی و اشتیاق شغلی را تبیین کرد. بنابراین، آموزش معنویت بر تعهد سازمانی، نگهداشت نیروی انسانی و اشتیاق شغلی مدیران ابتدایی تأثیر معناداری دارد.
کلید واژگان
آموزش معنویتتعهد سازمانی
نگهداشت نیروی انسانی
اشتیاق شغلی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.شاپا
2538-47242538-4732




