شناسایی پیشایندها و پسایندهای جامعۀ یادگیرندۀ حرفه ای در مدارس ابتدایی: پژوهشی کیفی
(ندگان)پدیدآور
حاتمیان, جمالزین آبادی, حسن رضاعبدالهی, بیژنعباسیان, حسیننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
رویکرد مورد استفاده در این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهشی شامل: اساتید دانشگاه در رشته مدیریت آموزشی، دانشجویان دکتری یا فارغالتحصیلان دکتری رشته مدیریت آموزشی و مدیران، معاونین آموزشی و معلمان موفق مدارس ابتدایی شهرستانهای استان تهران که 26 نفر بهعنوان اطلاعرسان از طریق نمونهگیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب و دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق گردآوریشده است. روش تحلیل دادهها: تحلیل محتوای استقرایی با کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بوده است. نتایج نشان دادندکه؛ ابعاد مرتبط با پیشایندهای این رویکرد در مدارس ابتدایی شامل:1-رهبری آموزشی،2-فرهنگسازمانی، 3-یادگیری مشارکتی و 4-ساختار سازمانی؛ و ابعاد مرتبط با پسایندهای آن شامل:1-بهبود کیفیت عملکرد معلمها، 2-احساس تعلق به شغل و مدرسه و 3-احساس خشنودی از شغل و مدرسه، میباشند. بررسی یافتهها بیانگر آن است که با فراهم ساختن بستر لازم برای شکلگیری جامعه یادگیرنده حرفهای بر اساس نشانگرهای شناساییشده؛ میتوان مدارس ابتدایی را به محیط یادگیرنده تبدیل کرد.
کلید واژگان
پیشایند هاپسایندها
جامعه یادگیرنده حرفه ای
رویکرد کیفی
پدیدار نگاری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی. دانشگاه خوارزمی،تهران-ایراندانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران-ایران
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران-ایران
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران-ایران
شاپا
2538-47242538-4732




