بررسی و مقایسۀ مدیریت مدارس متوسطۀ کرمان بر اساس الگوی های مدیریتی تونی بوش
(ندگان)پدیدآور
حاجی پور عبایی, نجمهابوالقاسمی, محمودنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
زبان مدرک
فارسیچکیده
روش تحقیق پژوهش حاضر، ترکیبی از نوع همسوسازی (مدل همگرا) است. جامعه آماری در بخش کمی، کارکنان مدارس متوسطه شهر کرمان به تعداد 2090 نفر بودند که طبق فرمول کوکران نمونه 325 نفری با روش تصادفی خوشهای از آنها انتخاب شدند.جامعه بخش کیفی اساتید دانشگاه و مدیران نمونه در حوزه مدیریت آموزشی بودندکه از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر انتخاب گردیدند. در فاز کمی پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 42 سؤال طراحی و سپس این پرسشنامه بین نمونه بخش کمی توزیع شد. دادههای جمعآوریشده با نرمافزار spss و لیزرل مورد تحلیل قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 93/0محاسبه و روایی سازه پرسشنامه نیز با استفاده از تحلیل عاملی تأیید شد. نتایج نشان داد میزان کاربرد همه مدلها ارائهشده بوش در مدارس کرمان بهطور معنیداری زیر حد متوسط است. همچنین مشخص شد بین میزان استفاده مدیران از مدلها تفاوت معنیداری وجود دارد بهطوریکه مدل همکارانه در مقایسه با سایر مدلها در بالاترین اولویت و مدلهای فرهنگی، رسمی، سیاسی، ذهنی و ابهامی به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار دارند. در بخش کیفی نتایج حاصل از تحلیل محتوای مصاحبههای پژوهشی در خصوص ویژگیهای مدیریتی مدارس از 4 بعد موردتوجه در مدلهای بوش ،ضمن تأیید نتایج بخش کمی مبنی بر عدم انطباق مدیریت مدارس با مدلهای بوش، وجود نقاط ضعف زیادی را در ابعاد هدفگذاری، رهبری، ساختار و ارتباط با محیط نشان داد که لزوم توجه بیشتر به روند پرورش، انتخاب، انتصاب و بهکارگیری مدیران مدارس را مشخص مینماید.
کلید واژگان
مدیریت مدارسمدل های بوش
مدل رسمی
مدل همکارانه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد -کرمان-ایراناستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران-ایران
شاپا
2538-47242538-4732




