• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزشیابی کیفیت برنامۀ تعالی مدرسه بر اساس الگوی سیپ در مدارس متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    عبدالملکی, شوبونصیری ولیک بنی, فخرالساداتاردلان, محمدرضاافضلی, افشین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.164 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رویکرد این پژوهش ارزشیابی است. ابتدا بر اساس روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون حاصل از منابع مرتبط با موضوع و مصاحبه نیمه ساختاریافته با اساتید صاحب‌نظر، ابزار اندازه‌گیری تدوین شد و در مرحله کمی از رویکرد ارزیابی استفاده شد.  مصاحبه‌شوندگان در مرحله کیفی20 نفر از اساتید علوم تربیتی و متخصصان برنامه تعالی مدرسه بودند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس داده‌های بخش کیفی، پرسشنامه 94 سؤالی ساخته شد و بین 656 نفر از کارشناسان ، مدیران و  معلمان مدارس متوسطه دوم استان‌های کردستان، همدان و کرمانشاه که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب‌شده بودند، اجرا شد. روایی پرسشنامه ازلحاظ صوری ، محتوایی  و سازه مورد تأیید اساتید علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. جهت تحلیل داده‌ها  از آزمون دوجمله‌ای، تحلیل عاملی تأییدی، نمره z، تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش مؤید مطلوبیت شاخص‌های نکویی برازش و اعتبار مقیاس ارزشیابی در قالب 19 مؤلفه و 85  نشانگر بود.  نمراتz ، زمینه ، درون داد و  فرایند برنامه را  با  24/0- ، 71/0- و 75/0- پایین‌تر از میانگین در سطح ضعیف و  برون دادها را با 70/1 بالاتر از میانگین در سطح مطلوب نشان داد.  نتایج معادلات ساختاری حاکی از ارتباط مثبت و معنادار عوامل مدل سیپ در کیفیت برنامه تعالی مدرسه بود، لذا نظام آموزشی می‌تواند با اصلاح و  بهبود  هرکدام از این عوامل ، برنامه تعالی مدرسه را  ارتقا دهد.
    کلید واژگان
    ارزشیابی
    برنامه تعالی مدرسه
    مدل سیپ
    مدارس متوسطه دوم

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان،ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات ،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات ،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_58074.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197724

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب