ارزشیابی کیفیت برنامۀ تعالی مدرسه بر اساس الگوی سیپ در مدارس متوسطه
(ندگان)پدیدآور
عبدالملکی, شوبونصیری ولیک بنی, فخرالساداتاردلان, محمدرضاافضلی, افشیننوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
زبان مدرک
فارسیچکیده
رویکرد این پژوهش ارزشیابی است. ابتدا بر اساس روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون حاصل از منابع مرتبط با موضوع و مصاحبه نیمه ساختاریافته با اساتید صاحبنظر، ابزار اندازهگیری تدوین شد و در مرحله کمی از رویکرد ارزیابی استفاده شد. مصاحبهشوندگان در مرحله کیفی20 نفر از اساتید علوم تربیتی و متخصصان برنامه تعالی مدرسه بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. بر اساس دادههای بخش کیفی، پرسشنامه 94 سؤالی ساخته شد و بین 656 نفر از کارشناسان ، مدیران و معلمان مدارس متوسطه دوم استانهای کردستان، همدان و کرمانشاه که بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخابشده بودند، اجرا شد. روایی پرسشنامه ازلحاظ صوری ، محتوایی و سازه مورد تأیید اساتید علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ 83/0 محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون دوجملهای، تحلیل عاملی تأییدی، نمره z، تحلیل واریانس مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش مؤید مطلوبیت شاخصهای نکویی برازش و اعتبار مقیاس ارزشیابی در قالب 19 مؤلفه و 85 نشانگر بود. نمراتz ، زمینه ، درون داد و فرایند برنامه را با 24/0- ، 71/0- و 75/0- پایینتر از میانگین در سطح ضعیف و برون دادها را با 70/1 بالاتر از میانگین در سطح مطلوب نشان داد. نتایج معادلات ساختاری حاکی از ارتباط مثبت و معنادار عوامل مدل سیپ در کیفیت برنامه تعالی مدرسه بود، لذا نظام آموزشی میتواند با اصلاح و بهبود هرکدام از این عوامل ، برنامه تعالی مدرسه را ارتقا دهد.
کلید واژگان
ارزشیابیبرنامه تعالی مدرسه
مدل سیپ
مدارس متوسطه دوم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان،ایراندانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات ،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات ،دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
شاپا
2538-47242538-4732




