بررسی کاربست مؤلفههای سرمایههای اجتماعی در مدارس شهر تهران؛ مطالعهای کیفی
(ندگان)پدیدآور
دهقانی, مرضیهفرجی, محدثهنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی (کیفی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه، در کنار سرمایههای اقتصادی، فرهنگی و نمادین سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعی مطرح است. این مفهوم به پیوندها، ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا میشود. نهاد آموزشی مدرسه، مهمترین نهاد رسمى در اجتماعى شدن افراد است. وجود سرمایه اجتماعی در مدرسه برای اثربخشی مدرسه مفید است به همین دلیل حفظ و دستیابی به سرمایه اجتماعی برای مدرسه ضروری می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی کاربست مؤلفههای سرمایه اجتماعی در مدارس متوسطه دوم شهر تهران میباشد. این پژوهش از نوع کیفی پدیدار شناسی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران مدارس شهر تهران است و اعضای نمونه، 15 نفر از جامعه آماری بودند که بهصورت هدفمند و به روش اشباع جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها از روش کدگذاری اشتراوس و کوربین استفاده شد. با به کارگیری کدگذاری باز و محوری، 10 مقوله اصلی به دست آمد که عبارتنداز: بهکار گیری نیروی انسانی شایسته، آموزش حرفهای معلمان و مدیران و مربیان، نگهداشت نیروی انسانی، تقویت اخلاق حرفهای در معلمان و مدیران، استقلال اداری و مالی مدارس، مدیریت امکانات آموزشی کشور، تقویت فرهنگ سازمانی مدرسه، تشویق فعالیتهای گروهی دانشآموزان، توجه به نیازهای دانشآموزان و تفاوتهای فردی و بازنگری در شیوههای ارزشیابی و تدریس. همچنین هریک از این مقولهها، دارای زیرمقولههایی است به تعداد 39 زیر مقوله میباشد.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیمؤلفه های سرمایه اجتماعی
مدارس متوسطه
مدیران مدارس
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه کردستانUniversity of Kordestan
سازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایراندانشجو
شاپا
2538-47242538-4732




