| dc.contributor.author | مهدیون, روح اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | پاهنگ, نظام الدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | یاریقلی, بهبود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:22:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:22:13Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T01:22:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T01:22:13Z | |
| dc.date.issued | 2017-08-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-07-06 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-04-15 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مهدیون, روح اله, پاهنگ, نظام الدین, یاریقلی, بهبود. (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس و بررسی وضعیت موجود آن: پژوهش ترکیبی. مدیریت مدرسه, 5(1), 173-193. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-4724 | |
| dc.identifier.issn | 2538-4732 | |
| dc.identifier.uri | http://jsa.uok.ac.ir/article_60964.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197702 | |
| dc.description.abstract | چکیده هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت و بررسی وضعیت موجود کیفیت مدارس از دیدگاه دانش آموزان است. این پژوهش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی است. در مرحله کیفی از روش تحلیل محتوای عرفی و در مرحله کمی از تحقیق پیمایشی-توصیفی استفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر در مرحله کیفی متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان با تجربه بیش از ده سال سابقه کار، مدیران مدارس با بیش از 7 سال سابقه کار بودند که تعداد20 نفر به صورت هدفمند جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری استفاده شد. نتایج 25 مقولههای فرعی و10 مقوله اصلی را احصا نمود که عبارتند از: 1-عوامل محیطی، 2-ویژگیهای معلم، 3-امکانات و تجهیزات، 4-مدیر مدرسه، 5-ویژگیهای دانشآموز، 6-روابط انسانی 7-خانواده، 8-اهداف آموزشی و محتوای تدریس 9-منابع، 10-روش تدریس. بر اساس دادههای به دست آمده بخش کیفی، پرسشنامهای ساخته شد و بین 288 نفر از دانشآموزان متوسطه پسرانه شهر آذرشهر که به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. نتایج نشان داد که میانگین وضعیت موجود کیفیت مدارس به صورت معناداری بالاتر از میانگین متوسط جامعه است و در وضعیت مطلوب است. دو عامل امکانات و تجهیزات و عامل اهداف آموزشی و محتوای تدریس پایین تر از میانگین متوسط جامعه و نامطلوب بودند.کلیدواژگان: کیفیت مدارس، متخصصان علوم تربیتی، دانش آموزان و پژوهش ترکیبی | fa_IR |
| dc.format.extent | 768 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه کردستان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Kordestan | en_US |
| dc.relation.ispartof | مدیریت مدرسه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Jsa | en_US |
| dc.subject | کیفیت مدارس | fa_IR |
| dc.subject | متخصصان علوم تربیتی | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش ترکیبی | fa_IR |
| dc.title | شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس و بررسی وضعیت موجود آن: پژوهش ترکیبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته) | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز - ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز - ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 173 | |
| dc.citation.epage | 193 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-0402-4192 | |