• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت مدرسه
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس و بررسی وضعیت موجود آن: پژوهش ترکیبی

    (ندگان)پدیدآور
    مهدیون, روح الهپاهنگ, نظام الدینیاریقلی, بهبود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    768.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی-پژوهشی (ترکیبی/ آمیخته)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت مدارس از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت و بررسی وضعیت موجود کیفیت مدارس از دیدگاه دانش آموزان است. این پژوهش ترکیبی از نوع راهبرد اکتشافی متوالی است. در مرحله­ کیفی از روش تحلیل محتوای عرفی و در مرحله کمی از تحقیق پیمایشی-توصیفی استفاده شده است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر در مرحله­ کیفی متخصصان تعلیم و تربیت، معلمان با تجربه بیش از ده سال سابقه­ کار، مدیران مدارس با بیش از 7 سال سابقه کار بودند که تعداد20 نفر به صورت هدفمند جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از کدگذاری استفاده شد. نتایج 25 مقوله­های فرعی و10 مقوله اصلی را احصا نمود که عبارتند از: 1-عوامل محیطی، 2-ویژگی­های معلم، 3-امکانات و تجهیزات، 4-مدیر مدرسه، 5-ویژگی­های دانش­آموز، 6-روابط انسانی 7-خانواده، 8-اهداف آموزشی و محتوای تدریس 9-منابع، 10-روش تدریس. بر اساس داده­های به دست آمده بخش کیفی، پرسشنامه­ای ساخته شد و بین 288 نفر از دانش­آموزان متوسطه­ پسرانه شهر آذرشهر که به صورت نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، اجرا شد. نتایج نشان داد که میانگین وضعیت موجود کیفیت مدارس به صورت معناداری بالاتر از میانگین متوسط جامعه است و در وضعیت مطلوب است. دو عامل امکانات و تجهیزات و عامل اهداف آموزشی و محتوای تدریس پایین تر از میانگین متوسط جامعه و نامطلوب بودند.کلیدواژگان: کیفیت مدارس، متخصصان علوم تربیتی، دانش آموزان و پژوهش ترکیبی
    کلید واژگان
    کیفیت مدارس
    متخصصان علوم تربیتی
    دانش آموزان
    پژوهش ترکیبی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه کردستان
    University of Kordestan
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز - ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز- ایران
    استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان. تبریز - ایران

    شاپا
    2538-4724
    2538-4732
    URI
    http://jsa.uok.ac.ir/article_60964.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/197702

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب